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Events

Conferences and symposia

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Conferences, symposia and education activities
of the Federal Scientific Institutes

> 2017 | Planetarium

Activities at the Planetarium - Film 360°: The Blind Man with Starry Eyes.
New film: Solar Superstorms.

> 27|28.04.2017 | Royal Institute for Cultural Heritage

Patrimoines en mouvement : entre préservation et dévotion
Ce n'est que dans les dernières années du XXe siècle que, sous l'impulsion de l'UNESCO, le patrimoine immatériel a été reconnu comme une fraction essentielle du patrimoine culturel de l'humanité. Les traditions orales, les savoir-faire, les pratiques sociales, les rituels et les événements festifs sont aujourd'hui reconnus comme des composantes fondamentales de la diversité culturelle. À ce titre, l'autorité publique doit veiller à en assurer la préservation pour les générations futures. Diverses manifestations reconnues du patrimoine culturel immatériel impliquent d'autres enjeux patrimoniaux. C'est le cas de certaines pratiques rituelles et festives centrées sur des objets faisant figure d'écrins véhiculant des valeurs mémorielles ou religieuses. Souvent, les processions en tous genres, religieuses ou non, assurent des déplacements d'objets mobiliers qui peuvent être eux-mêmes de haute valeur patrimoniale et qui sont à leur tour l'expression de la communauté qui les a engendrés. On songe par exemple aux antiques statues ou reliquaires en tous genres qui sortent périodiquement dans des conditions parfois susceptibles de mettre leur conservation en péril. Il y a donc un conflit de valeurs entre les manifestations relevant du patrimoine immatériel et les objets précieux qui les soutiennent. On reconnaîtra aussi un conflit de valeurs pour un même objet, qui peut être reconnu d'un côté comme objet de dévotion et de l'autre comme objet patrimonial.
Erfgoed in beweging: tussen bewaring en devotie
Pas in de laatste jaren van de 20ste eeuw werd immaterieel erfgoed onder de impuls van UNESCO erkend als een essentiële component van het culturele erfgoed van de mensheid. Orale tradities, traditioneel vakmanschap, sociale gebruiken, rituelen en festiviteiten worden nu beschouwd als fundamentele elementen van de culturele diversiteit. De overheidsinstanties moeten dus waken over het behoud ervan voor toekomstige generaties.
Verschillende erkende manifestaties van immaterieel cultureel erfgoed kennen een complexe problematiek. Dit is het geval voor bepaalde rituele en feestelijke praktijken gecentreerd rond objecten die herinnerings- of religieuze waarden overbrengen. Allerhande processies, religieus of profaan, gaan vaak gepaard met het verplaatsen van roerende objecten die zelf een hoge erfgoedwaarde hebben en op hun beurt een uitdrukking zijn van de gemeenschap die hen heeft voortgebracht. Denk bijvoorbeeld aan de oude beelden of reliquiaria die op vaste tijden naar buiten worden gebracht in omstandigheden die soms een gevaar vormen voor hun conservatie. Er bestaat dus een waardenconflict tussen evenementen die afhankelijk zijn van immaterieel erfgoed en de kostbare objecten die hen ondersteunen. Een gelijkaardig waardenconflict kan ook bestaan voor één en hetzelfde object, dat enerzijds erkend kan worden als devotiestuk, en anderzijds als erfgoedobject.

> 05.05.2017 | Royal Library of Belgium

Concert de midi: Annelies Van Gramberen
La Bibliothèque royale de Belgique vous convie à six nouveaux rendez-vous musicaux, tout au long de sa nouvelle saison de concerts de midi 2016-2017.
Chaque concert se présente comme un voyage imaginaire au cœur des partitions conservées dans notre institution. Des interprètes talentueux et passionnés vous invitent à la découverte des trésors musicaux, connus et moins connus, issus de leur répertoire. N’hésitez pas à les rejoindre en nos murs pour savourer ces moments d’exception.
Middagconcert: Annelies Van Gramberen
De Koninklijke Bibliotheek van België nodigt u uit voor zes muzikale ontmoetingen tijdens haar seizoen middagconcerten 2016-2017.
Elk concert is een denkbeeldige reis naar het hart van partituren die in onze instelling worden bewaard. Getalenteerde en gepassioneerde muzikanten nemen ons op sleeptouw met bekende en onbekende muzikale schatten uit hun repertoire en nodigen u uit om samen met ons te genieten van deze bijzondere momenten.

> 06.06.2017 > 08.05.2017 | Planetarium

Théâtre Kunstenfestival des Arts
The Tip of the Tongue
L’auteur, philosophe et homme de théâtre Pieter De Buysser crée une performance pour le Planétarium. Un philanthrope doté d’une immense foi dans le progrès et d’un défaut d’élocution entreprend de construire un vaisseau spatial. Le récit croise une forte courbure dans l’espace-temps, une petite fille lassée du Messie et un détective perdu que plus personne ne recherche. Un accélérateur de particules portatif, des tourbillons dans la mer de Chine, une douzaine de nébuleuses spirales et un trou noir majestueux font peu à peu monter la tension… Pour fabuleux qu’ils puissent être, tous les éléments de ce spectacle planétaire sont inspirés par la réalité politique et scientifique actuelle. The Tip of the Tongue est une exploration des frontières pour nationalistes, un cours de géographie locale pour cosmopolites, une conférence de cosmologie pour pionniers d’une nouvelle image du monde.
Theatervoorstelling in het kader van Kunstenfestival des Arts
The Tip of the Tongue
Schrijver, filosoof en verhalenverteller Pieter De Buysser maakt een voorstelling voor het Planetarium. Dat gaat als volgt. Een filantroop met een joekel van een vooruitgangsgeloof en een spraakgebrek bouwt een schip. Er is een fameuze kromming in de ruimtetijd, er is een meisje dat even genoeg heeft van de Messias en er is een in de ruimte verloren detective waar niemand nog naar zoekt. Een draagbare deeltjesversneller, de draaikolken van de Chinese Zee, een majestueus zwart gat en een dozijn balkspiraalvormige sterrenstelsels: ze bouwen allemaal de spanning op in het puntje van de tong. Ondanks hun fabelachtigheid zijn alle elementen van deze planetariumvoorstelling ontsproten aan de politieke en wetenschappelijke werkelijkheid van vandaag. The Tip of the Tongue is grensverkenning voor nationalisten, heimatkunde voor kosmopolieten, kosmologie voor beginners van een nieuw wereldbeeld.

> 19.05.2017 | Royal Library of Belgium

5th International Numismatic Conference
How they died: Overstriking and Reminting in the Greco-Roman World
5th International Numismatic Conference of the Coin Cabinet of the Royal Library of Belgium. In collaboration with the Research Foundation Flanders, Fonds de la Recherche Scientifique and CORES Interuniversity Attraction Poles.

> 21.05.2017 | Cinquantenaire Museum

Partita partagée
Concert-conférence sur la Partita n°2 en ré mineur pour violon de J-S Bach (1720) Œuvre unique dans le répertoire musical par la richesse, la variété et la puissance expressive de sa composition – culminant dans une poignante chaconne finale –, la Partita n°2 de Johann Sebastian Bach accompagne depuis longtemps le violoniste George van Dam. Avec Isabelle Dumont est né le projet d’un concert-conférence pour partager l’histoire, la conception et l’architecture musicale de cette pièce virtuose avant de la jouer, invitant ainsi le public à une autre approche du génie de Bach au travail.
Partita partagée
Concert-lezing (in het Frans) naar de Partita nr.2 in D klein voor solo viool van Johann-Sebastian Bach (1720)
De Partita voor viool n°2 van Johann Sebastian Bach vergezelt violist George van Dam al geruime tijd. De rijkdom, verscheidenheid en expressieve kracht van de compositie, die haar hoogtepunt bereikt in een zinderende finale ‘chaconne’, maakt de Partita uniek binnen Bach’s oeuvre.
Met dramaturge Isabelle Dumont ontstond de idee om de opbouw en de muzikale architectuur van dit virtuoze stuk te delen met het publiek alvorens het te spelen en zo een ander perspectief te bieden op het genie van Bach.


Exhibitions
of the Federal Scientific Institutes

2017 | Royal Museum for Central Africa - Pop-up Museum

During the closure for renovation, we become a pop-up museum: you can find us at various locations with exhibitions and activities for everyone.

> till 28.05.2017 | Royal Institute for Cultural Heritage

Restoration|REVELATION
In 2012 the restorers of the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA, Brussels) started treatment of the Ghent Altarpiece by the Van Eyck brothers. No one expected this restoration to turn into a revelation: the real Van Eyck proved to have been hidden underneath overpaint for centuries! The temporary exhibition Restoration/REVELATION in the provincial cultural centre Caermersklooster in Ghent brings the tale of this spectacular intervention. An exploration journey through the old varnishes and overpaint… leading to the original work of Van Eyck. Unique images from before, during and after restoration address all your questions: how did the restorers proceed? What scientific techniques did they use to confirm their observations or discover new elements? And – most of all – in what way did the overpaint transform the art work and what does it look like now? The exhibition climaxes in a life-sized video projection of the outer wings where 4 years of restoration are condensed in a few minutes… The whole evolution of the paintings visualized: a progressive revelation. Feel like a restorer, go on exploration and experience the outer wings of the Ghent Altarpiece as (n)ever before!

> till 11.06.2017 | Royal Institute for Cultural Heritage

Albrecht Bouts exhibition
With prestigious loans from the National Gallery London, the Prado Museum and the Louvre among others, the exhibition Blood & Tears. Albrecht Bouts and the Image of the Passion brings together for the first time exceptional works from the late 15th and early 16th centuries. Organized in collaboration with the KIK-IRPA, the exhibition first opens at the National Museum of History and Art Luxembourg (7th October 2016 - 12th February 2017) before being presented at the Suermondt-Ludwig-Museum in Aachen (8th March - 11th June 2017). Valentine Henderiks, art historian at the KIK-IRPA, is scientific curator of the exhibition

> till 30.06.2017 | Royal Belgian Institute of Natural Sciences

De cheminements d’eau et de biodiversité, vers des créations urbaines durables
L’exposition «De cheminements d’eau et de biodiversité, vers des créations urbaines durables» dépeint six réalisations développées en Région de Bruxelles-Capitale. Elles ouvrent de nouvelles fenêtres sur ce que pourrait devenir une ville qui valorise l’eau et la biodiversité. L’exposition montre l’état d’avancement de projets qui ont été réalisés au cours de ces dernières années. A l’aide de textes, illustrations, photos et cartes historiques, les projets suivants sont décrits: un Parcours biodiversité dans le Parc Léopold, là un Jardin bien tempéré à Potamoes, ici une Coulée verte et bleue à Neptune, là encore Morichar qui se désimperméabilise, une Nouvelle rivière urbaine entre Brel et Bempt ou la Source du Calvaire qui resurgit. L’exposition est présentée dans le Lobby du Muséum, situé entre la salle 250 ans de sciences naturelles et la salle BiodiverCITY. Elle a été réalisée par l’Institut et les Etats généraux de l’Eau à Bruxelles.
La visite de l’exposition est gratuite avec l’entrée aux salles permanentes du Muséum
Water- en biodiversiteitswegen richting stedelijke en duurzame ontwikkelingen
De tentoonstelling “Water- en biodiversiteitswegen richting stedelijke en duurzame ontwikkelingen” toont zes projecten die verspreid zijn over het Brussels Gewest. Ze geven een beeld van hoe de stad er zou kunnen uitzien wanneer water en biodiversiteit centraal staan. De tentoonstelling toont de voortgang van de projecten die tijdens de laatste jaren zijn opgestart. Teksten, foto’s, illustraties en historische kaarten verduidelijken volgende projecten: het biodiversiteitsparcours in het Leopoldpark, de stadsmoestuin van Potamoes, het blauw-groen lint in de Neptunuswijk, het opnieuw doorlaatbare Monichar-erf, de nieuwe stadrivier tussen Brel en Brempt en de Kalvariebron die opnieuw opduikt. De tentoonstelling, in de Lobby van het Museum tussen de zaal 250 jaar natuurwetenschappen en BiodiverCITY, is tot stand gebracht door het Instituut en door de Staten Generaal van het Water in Brussel.

> till 02.07.2017 | Royal Museums of Fine Arts of Belgium

Rik Wouters
A Retrospective
A prominent figure in Brabant’s Fauvism, Rik Wouters brought us brilliant and colorful art, far from the dramas that marked his existence until his early death in 1916 at the age of 34. Rik Wouters equally mastered painting, sculpting and drawing: his extraordinary career has made him an essential representative of Modern Art in Belgium.
The retrospective exhibition organized by the Royal Museums of Fine Arts of Belgium, in partnership with the Royal Museum of Fine Arts of Antwerp, is exceptional. For the first time, the two museums bring together in one exhibition the most important collection of works by the illustrious Belgian artist of the early 20th century. Rare loans from private collections and major international museums complete the ensemble. This major exhibition closes the series of tributes linked to the centenary of the artist’s death.

> till 02.07.2017 | Royal Museums of Fine Arts of Belgium

Angel Vergara: From Scene to Scene
Focus Exhibition
The work of the Brussels-based Spanish artist Angel Vergara includes many disciplines: performance, video, installations, drawings, paintings. Through these techniques the artist explores and opens up the field of painting and its new forms, from an aesthetic and an ethical point of view. Vergara’s new figurative approach is an answer to the contemporary challenges of painting, whereby he reinterprets already mediated images or manipulates them by the language of moving images.

> till 02.07.2017 | Royal Museums of Fine Arts of Belgium

Pierre Lahaut: The 60s
Focus Exhibition - Digital Experience
The works of Pierre Lahaut (1931-2013) remain a privileged witness to the evolution of the Belgian artistic movements throughout the second half of the twentieth century. We associate them with different successive trends, such as symbolism, minimalism, new subjectivity and geometricization. Having twice won the prize for Jeune Peinture belge, Pierre Lahaut is also known for being a member of the group Jeunes Figuratifs belges and co-founder of the group Axe 59. He was involved in the academic world and was a well-known teacher, having taught for 17 years at the National School of Visual Arts of La Cambre (ENSAV) where he created the Atelier de dessin et stimulation graphique (Drawing and Graphic Design Studio).

> till 03.09.2017 | Royal Belgian Institute of Natural Sciences

POISON
The exhibition with a sting in its tail!
The snakes, lizards, frogs, spiders, insects and other venomous creatures in the POISON exhibition are live and spread throughout more than twenty terrariums. A trained specialist looks after their health. With a bit of luck you can even observe him working (through the window of our secure laboratory)!
During your visit please try to move slowly, don’t knock on the tanks and make as little noise as possible: (sound) vibrations disturb the animals and could make them hide away in a corner where you will not be able to see them.
A Grupo Atrox exhibition

> till 26.02.2020 | Royal Museums of Fine Arts of Belgium

Gao Xingjian - The awakening of consciousness
Six monumental works by Gao Xingjian, especially created for the room they are displayed in. In his 'awakenings of consciousness', the artist invites the wanderer to cross the image and to encounter, beyond the ink, the idea itself in its existential nudity… a space where the museums (re)devote themselves to contemplation.
Nobel prize in Literature winner in 2000, Gao Xingjian, Frenchman of Chinese descent, considers himself a 'go-between' between the Oriental world which forms the basis of his identity and the Occidental world of which he discusses the idea of modernity. His work also constitutes a gateway between painting and writing.

> till 16.03.2020 | Royal Museums of Fine Arts of Belgium

Bruegel. Unseen Masterpieces
When art meets technology

Drawing on a wide spectrum of virtual and on-site experiences, this unique initiative offers everyone the chance to immerse themselves in Bruegel’s works by honing in on the details of each painting and accessing expert knowledge. By delving deeper into the artist’s world, the viewer will discover the unexpected elements in Bruegel’s works which constitute the pinnacle of the Flemish master’s craft. The Royal Museums of Fine Arts of Belgium launched this project jointly with the Google Cultural Institute in anticipation of the 450th anniversary of Bruegel’s death, in 2019. The project brings together major international museums, many of which are European, around the focal figure of Bruegel the Elder. This innovative concept is the fruit of in- -depth thinking on current transformations in the field of museology as it adapts to the digital era.depth thinking on current transformations in the field of museology as it adapts to the digital era.


Future Exhibitions
of the Federal Scientific Institutes

> 17.05.2017 > 17.09.2017 | Cinquantenaire Museum

Once upon a time
The golden age of enamelled pocket watches (1650-1850)
The Royal Museums of Art and History's (RMAH) collection of old clocks and watches includes a most remarkable ensemble of pocket watches. Amongst these, the enamelled watches from the 16th to the 19th centuries are without a doubt absolute jewels. They aptly illustrate the numerous aspects of this decorative technique that is both complex and mysterious. This collection is a miniature museum in itself that offers an overview of the artistic accomplishments and fashions from 1650 to 1850. A few pieces were made in the prestigious Parisian workshops, but most passed through the able hands of artisans working for the Swiss Fabrique genevoise. Paper dresses by Belgian artist Isabelle de Borchgrave as well as a few choice pieces of the RMAH, namely porcelain, costumes and silverwork, complete the exhibition.


And also...

> Botanic Garden Meise

 


 

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