Sitemap Contact Kalender Nieuw Home
POD Wetenschapsbeleid > Actualiteit

Kalender

Conferenties en colloquia

> 26-04-2018

Nationale Studiedag DNA
DNA in het strafrecht – welke toepassingen brengt de toekomst?

Deze vraag staat centraal tijdens de studiedag. Het programma, dat zich richt tot de actoren op het terrein, is een uiteenzetting van de resultaten van het onderzoek enkele maanden voor de einddatum. Gedurende vier jaar werd het Be-Gen project (Understanding the operational, strategic, and political implications of the National Genetic Database: http://nicc.fgov.be/Be-Gen) gefinancierd door Belspo (Federaal Wetenschapsbeleid) in het kader van het BRAIN programma (Belgian Research Action through Interdisciplinary Networks).
Het Be-Gen project situeert zich in as 4 van het BRAIN programma dat onderzoek naar de opdrachten van de federale overheid steunt. Het project startte in 2014 en is een samenwerking tussen de Universiteit Gent, de Vrije Universiteit Brussel en het NICC. Het Be-Gen project maakt een analyse van het gebruik van DNA in strafrechtelijke praktijken, met een focus op het installeren van gecentraliseerde genetische databanken.
Lees meer...



Conferenties, colloquia en educatieve activiteiten
van de musea en de wetenschappelijke instellingen

> 2018 | Planetarium

Activiteiten in het Planetarium - Nieuwe planetariumfilm: Explore.

> 03-05-2018 | Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

Nocturne APENSTREKEN + lezing van Zjef Pereboom
Zjef Pereboom geeft een lezing (in het Nederlands) getiteld Onderzoek in de zoo; progressieve conservatie in het veld.
Over apen en mensen: wetenschap en natuurbescherming vóór en dóór lokale partners. De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) is er niet enkel voor de dieren in de Zoo van Antwerpen en Planckendael. Wij zijn ook actief voor het behoud van biodiversiteit: onze natuurbeschermings-programma’s in Brazilië en Centraal Afrika dragen bij aan de bescherming van primaten en hun natuurlijk leefomgeving, en de bevordering van het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het bijzondere van deze projecten is dat wij werken in niet-beschermde bossen, en dat de lokale gemeenschappen daarbij een cruciale rol spelen. Deze voordracht geeft een beknopte uiteenzetting over hoe “de Zoo” wetenschappelijk onderzoek, training en ontwikkeling van kennis en vaardigheden inzet, om samen met de lokale bevolking bedreigde primaten en hun leefomgeving te beschermen.

> 06-05-2018 | Planetarium

Les “5 à 7” d’astronomie au Planétarium
Le Planétarium a voulu répondre à la forte demande du public en combinant une séance de planétarium classique avec le potentiel de notre simulateur numérique.
Tantôt en utilisant l’ancien projecteur Zeiss, tantôt, plongé dans l’univers virtuel, soyez le cinéaste de cette avant-soirée. Que vous rêviez de sonder les profondeurs du cosmos ou simplement d’être bercé par les histoires mythologiques des constellations, les « montreurs d’étoiles » du Planétarium seront à votre écoute et choisiront les thèmes les plus sollicités ou accessibles au plus grand nombre.
Informations:
Planétarium de Bruxelles, Avenue de Bouchout 10, 1020 Bruxelles
Dimanche 6 mai à 17h (durée : environ 1h30)
Attention : dernière entrée à 17h, l’accès à la salle n’est plus autorisé après la fermeture des portes.
Pour tous à partir de 12 ans
Entrée : € 7 (adultes) et € 5 (jeunes, séniors)
Il n’est pas necessaire de s’inscrire à l’avance. Veuillez vous présenter à la caisse au plus tard à 16h45.

> 29-05-2018 | Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

Nocturne APENSTREKEN + lezing van Frans de Waal
We sluiten de nocturnes van onze expo APENSTREKEN in schoonheid af met een lezing van de beroemde primatoloog en etholoog Frans de Waal: Are We Smart Enough to Know How Smart Animals Are?
De lezing (in het Engels) vindt plaats in BOZAR op 29 mei 2018. Frans de Waal verwierf wereldfaam met zijn onderzoek naar dierlijke intelligentie. Hij toonde aan hoeveel intelligentie er schuil gaat in het dierenrijk. Dieren blijken een stuk slimmer te zijn dan we lang dachten. Hij zal vertellen over chimpansees en bonobo’s maar ook kraaien, dolfijnen, papegaaien, schapen, wespen, vleermuizen en walvissen zullen aan bod komen.

> 30|31-05-2018 | Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium

Kunstroof 2018
Een nieuwe blik op de inbeslagname van erfgoed in Europa ten tijde van de Franse Revolutie
Regelmatig worden de noties van secularisatie en decontextualisering van kunstwerken die in de tweede helft van de 18de eeuw aan de wieg stonden van het ontstaan van de moderne musea opnieuw in vraag gesteld. Dit weer ter discussie stellen leidt tot de mening, in het spoor van Quatremère de Quincy, dat een kunstwerk slechts kan worden gewaardeerd in zijn oorspronkelijke context. Vandaar het risico om ons verleden te willen herschrijven door de transfers van erfgoed die zich doorheen de geschiedenis hebben voorgedaan, te herbeschouwen.

> 03-06-2018 | Planetarium

Rendez-vous met de sterren in het Planetarium
Kijk je graag naar de nachtelijke sterrenhemel maar loop je een beetje verloren tussen al die sterren? Dan zit je goed op onze rendez-vous avond.
Zowel met behulp van de traditionele Zeiss projector als met de oneindige mogelijkheden van de digitale sterrenprojectie, zullen we je wegwijs maken in ons prachtige universum. Droom je ervan om de diepten van de kosmos op te zoeken of wil je simpelweg wegdromen bij de mythologische verhalen van de sterrenbeelden?
Onze “Sterrengids” van de avond zal trachten ieders nieuwsgierigheid te beantwoorden. 
Informatie:
Planetarium Brussel, Boechoutlaan 10, 1020 Brussel
Zondag 22 april 2018, om 17u (duur: ongeveer 1u30)
Zondag 3 juni 2018, om 17u (duur: ongeveer 1u30)
Let op: geen toegang meer mogelijk na het sluiten van de deuren !
Voor iedereen v.a. 12 jaar
Inkom: €7 (volwassenen) en €5 (studenten en senioren)
Inschrijven is niet nodig, zorg dat u ten laatste om 16.45u in het Planetarium bent om uw ticket te kopen.

> 12|14-09-2018 | Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium

The Bruegel Success Story Colloquium
Symposium XXI for the Study of Underdrawing and Technology in Painting

The Royal Institute for Cultural Heritage (KIK/IRPA) is honoured to announce the Bruegel Success Story Colloquium in Brussels on 12-14 September 2018.
The colloquium is intended for curators, art-historians, conservators and scientists studying painting from the Southern Netherlands in the 16th century.
The Triennial colloquium is alternately organized by KIK/IRPA, UCL, KU Leuven, and Musea Brugge. This year, the Royal Museums of Fine Arts of Belgium and the University of Liège are joint organizers.
Conference Venue: Royal Museum of Fine Arts of Belgium, Place du Musée, B-1000 Brussels.
[Information and registration]


Tentoonstellingen
van de musea en de wetenschappelijke instellingen

2018 | Koninklijk Museum voor Midden-Afrika - Pop-up Museum

Tijdens de sluiting voor renovatie zijn we een pop-up museum: je kan ons op verschillende plaatsen tijdelijk zien opduiken met tentoonstellingen en activiteiten.

2018 | Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium

Victor Horta: online fototentoonstelling
Gedurende het hele jaar 2018 neemt het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium deel aan het project Horta Inside Out door zowel het grote publiek als specialisten een vlotte toegang te bieden tot zijn verzameling negatieven die talrijke verwezenlijkingen van de architect Victor Horta in beeld brengen. Onze fototheek bevat immers honderden foto’s van gebouwen ontworpen door de grootmeester van de art nouveau- en art deco-architectuur in België. Het merendeel ervan is gelegen in het Brussels Gewest, maar er zijn ook enkele voorbeelden in Vlaanderen en in Wallonië.

> tot 25-04-2018 | Jubelparkmuseum

Oceania
Oceanië is in het westerse collectieve geheugen, van James Cook tot in de 21ste eeuw, altijd geassocieerd gebleven met de grote ontdekkingsreizen en het onbekende.
Dit aspect wordt de rode draad in de tentoonstelling, die is opgevat als een uitnodiging om de grote oceaan te doorkruisen in het spoor van de ontdekkingsreizigers van de 18de eeuw. Het wordt een zoektocht naar de schoonheid van de kunst uit Oceanië én gelijktijdig naar de culturele context die wordt gereconstrueerd met behulp van de etnografie en de archeologie.
De rijke Oceanië-collecties van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Jubelparkmuseum en Muziekinstrumentenmuseum) en van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika worden in de schijnwerpers gezet. Tevens kwam een samenwerking met het Musée de Tahiti et des Îles (Frans Polynesië) tot stand.

> tot 09-06-2018 | Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

'La Famille royale fait la Une'
Ter gelegenheid van zijn 90 jaar opent Soir mag, voorheen Le Soir illustré, zijn archieven voor het publiek.
Met een tentoonstelling van meer dan 300 omslagen overloopt het weekblad van de groep Rossel negen decennia van grote en kleine verhalen van onze dynastie. Van het einde van de regeerperiode van Albert I tot die van Filip defileert voor uw ogen de saga van een familie en van een volk.
De tijdschriftomslagen zullen vergroot op A2-formaat (in zwart-wit en in kleur)te zien zijn op dragers die geïnspireerd zijn door de beroemde Parijse Morriszuilen. Soir mag mag dan een geprivilegieerd getuige van het verleden zijn, het is ook helemaal mee met zijn tijd. Zo bevat het parcours van La Famille royale fait la Une schermen die een virtuele kijk geven op de werkplek van koning Filip…

> tot 17-06-2018 | Muziekinstrumentenmuseum

Springlevend!
Het verhaal van de Estse volksinstrumenten

Een half jaar lang viert de Estse Republiek in het Mim haar honderdste verjaardag met een expo, concerten en workshops. De Esten koesteren hun muzikale erfgoed als weinig anderen. Het is al zingend dat ze zich in 1987-1991 bevrijdden van de sovjetdictatuur. De Estse volksmuziek is een boeiende mix van oeroude Baltische tradities en recentere West-Europese invloeden. Met oeroude instrumenten als de kannel-citer, de hiiu kannel-strijklier en de torupill-doedelzak, naast nieuwere speelmansinstrumenten als de viool en de accordeon, elk met hun eigen repertoire.
Al deze instrumenten kun je met klank en beeld beleven in een magische sfeer van Estse landschappen. Want de muziek is in dit dunbevolkte land sterk verbonden met de natuurlijke omgeving. Sommige instrumenten kun je zelfs ter plekke uitproberen. Deze tentoonstelling is samengesteld door de collega's van het Ests Theater- en Muziekmuseum in de hoofdstad Tallinn.

> tot 15-07-2018 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Belofte van een gelaat
De portretkunst, van Vlaamse primitieven tot selfie

De tentoonstelling "Belofte van een gelaat" vertelt de geschiedenis van meer dan zes eeuwen portretkunst aan de hand van schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken en foto's uit de collecties van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, aangevuld met bruiklenen.
De tentoonstelling begint bij de geboorte van het individu in de 15e eeuw en verkent vervolgens diens vele facetten. Als uiting van macht of als introspectie; als sociale erkenning of als verzetsactie: het portret is een genre dat doorheen de eeuwen talrijke metamorfoses heeft ondergaan tot aan de praktijk van de selfie.
Memling, Rubens, Van Dyck, Gauguin, Ensor, Chagall, Delvaux, Bacon, Tuymans, Borremans, Fabre, Vanfleteren,... In deze tentoonstelling herontdekt de bezoeker verschillende meesterwerken van de KMSKB in een nieuwe context. Oude meesters gaan in dialoog met hedendaagse creaties en beroemdheden van vroeger en nu worden origineel met elkaar verbonden.

> tot 19-08-2018 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Hiroshi Sugimoto - Still Life
De KMSKB verwelkomen “Still Life”, een tentoonstelling van de Japanse kunstenaar Hiroshi Sugimoto. In deze tentoonstelling worden een veertigtal foto’s verspreid over twee kamers in het museum. De foto’s gaan in dialoog met oude kunstwerken uit het museum. Zo vind je typische elementen van de Vlaamse Primitieven in de werken van Sugimoto terug zoals rijkdom aan details, diepte, verrassende lichteffecten of interpretaties van de natuur. Sugimoto is geboren in 1948 en studeerde Oosterse Filosofie aan de Art Center College of Design in Los Angeles. In zijn werken combineert hij Westerse kunst en Oosterse Mystiek, waardoor er een brug ontstaat tussen de Westerse en Oosterse cultuur. Hij is vooral gekend voor zijn zeelandschappen, die hij begon te fotograferen in de jaren 1980.

> tot 19-08-2018 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Jan Fabre - My Queens
Ontmoet Jan Fabres geliefkoosde dames en ontdek een heel ander aspect van het oeuvre van deze totaalkunstenaar!
Met de expo “My Queens”, brengt Fabre een ode aan de belangrijkste vrouwen in zijn leven. Tegelijkertijd treedt de hedendaagse kunstenaar in dialoog met de Vlaamse kunsttraditie binnen het historische kader van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Te midden van de werken van barokmeester Jacques Jordaens, plaatst Fabre acht monumentale marmerreliëfs van vrouwen uit zijn naaste omgeving wiens nobel profiel contrasteert met hun papieren feesthoeden. Zij verbeelden het adellijke karakter van de vriendschap met de artiest en het daarmee verbonden feestelijke gevoel. Centraal in de zaal staat het werk “My Future Queen”, een wit marmeren sculptuur van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Elisabeth, Hertogin van Brabant, ook met feesthoed op haar hoofd. Het beeld van de jonge troonopvolgster vormt het middelpunt van de diverse artistieke dialogen in deze ruimte en staat pal tussen heden en verleden, met de blik naar de toekomst gericht.

> tot 26-08-2018 | Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

Apenstreken
Dring door tot in het hart van de jungle en ontdek de uitbundige leefwereld van maar liefst zestig verschillende primaten. Sta oog in oog met de mannetjesgorilla, observeer de orang-oetan, ga op zoek naar de allerkleinste primaat – de dwergmuismaki – of bewonder hoe vindingrijk de chimpansee termieten vangt! Begrijp hoe apen zich verplaatsen, wat ze eten, hoe ze communiceren en op mekaar reageren. De mens leeft moeilijk samen met andere primaten. Wat kunnen we doen om de zwaar bedreigde apen te beschermen?
APENSTREKEN brengt zestig prachtig opgezette exemplaren* bijeen, met adembenemende foto’s, filmpjes en interactieve schermen. Een expo voor alle leeftijden, waarkinderen ook zelf de aap kunnen uithangen!

> tot 25-11-2018 | Hallepoort

Little Life
Koken, poetsen, de tafel dekken, het bed opmaken, bezoek ontvangen, een huis inrichten,… Het dagelijks leven in huis is een onuitputtelijk inspiratiebron voor het kinderspel. Met poppen, poppenhuizen, fornuisjes, meubeltjes en serviesjes verzinnen kinderen verhalen en doen ze de huiselijke bezigheden van volwassenen na. Meer dan 100 jaar geleden was dit soort speelgoed voorbehouden voor meisjes uit de rijkere klassen.
De tentoonstelling Little Life neemt de bezoeker mee naar deze mooie kleine wereld, die op prachtige wijze het huiselijk leven van de burgerlijke milieus uit de 19de en het begin van de 20ste eeuw verbeeld.
Basis van de tentoonstelling is een uitzonderlijk poppenhuis, vervaardigd rond 1900 naar het model van een Brusselse neoklassieke woning. Samen met allerlei ander antiek speelgoed vertellen we van salon tot badkamer hoe een woning, het interieur en het dagelijks leven van een gegoede familie eruit zag.
Voor de kids: een ludieke mise-en-scène met DIY-opdrachten en een 3D animatie zorgen voor extra beleving in de tentoonstelling. Na de tentoonstelling kunnen de kinderen terecht op de speelzolder om zelf een poppenkamer te ontwerpen, zich te vermaken met een mega groot poppenhuis of weg te dromen in de boekenhoek.

> tot 30-12-2018 | Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

Opening van de juwelierszaak Wolfers Frères
Een creatie van architect Victor Horta

105 jaar na de plechtige inhuldiging van de juwelierszaak Wolfers Frères in 1912, zal de winkel opnieuw in zijn authentieke opstelling worden getoond. Daarvoor werd in het Jubelparkmuseum een zaal vrijgemaakt van quasi dezelfde oppervlakte en vorm als de ruimte die Victor Horta had voorzien in het gebouw gelegen in de Arenbergstraat in Brussel. Op basis van een grondige historische studie worden de vitrines en toonbanken geplaatst zoals Horta ze had voorzien. Daarvoor werd de kleine, voorlopige opstelling van het meubilair in het museum ontmanteld en werden de opgeslagen interieurelementen uit de reserves gehaald. Ook de oorspronkelijke toegangsdeuren zullen worden geïntegreerd. Zo zullen de bezoekers de zaal betreden zoals vroeger het uitgelezen cliënteel de juwelierszaak binnen wandelde.
Het winkelinterieur wordt volgens de regels van de kunst gerestaureerd. Al het meubilair, gemaakt van Cubaans mahonie werd inmiddels gereinigd en de originele vernislaag werd hersteld. De fluweelbekleding van de binnenzijde van de toonkasten wordt opnieuw geweven naar het voorbeeld van de originele stof. Het patina van het bronsbeslag wordt opgefrist. Daardoor zal de oorspronkelijke kleurenharmonie zoals Victor Horta die bedacht had, opnieuw zichtbaar worden: een sublieme combinatie van donkerrood gepolitoerd mahonie, donkergroen fluweel en goudaccenten van het beslag, dat alles in harmonie met de mauve kleur van de muren. Door deze doorgedreven restauratie en wederopbouw zullen de bezoekers als het ware terechtkomen in de exclusieve Brusselse zaak van luxeobjecten.

> tot 26-02-2020 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Gao Xingjian - Ontluikend bewustzijn
Zes monumentale werken van Gao Xingjian, speciaal op maat gemaakt van de zaal waarin ze tentoongesteld worden. In zijn representaties van een 'ontluikend bewustzijn' nodigt de artiest de bezoeker uit het beeld te doorkruisen en er, de inkt voorbij, de filosofie in haar existentiële naaktheid te ontdekken… een plek waar de musea (opnieuw) een contemplatieoord worden.
Gao Xingjian, Nobelprijswinnaar in de literatuur in 2000 en Fransman van Chinese afkomst, beschouwt zichzelf een 'tussenpersoon' tussen de Oosterse wereld die zijn identiteitsbasis vertegenwoordigt en de Westerse wereld waarvan hij de moderniteitsidee bespreekt. Zijn werk vormt ook een overgang tussen het schilderij en het geschreven woord.

> tot 16-03-2020 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Bruegel. Unseen Masterpieces
When art meets technology

Dankzij een grote waaier aan online en plaatselijk toegankelijke ervaringen, biedt dit unieke initiatief iedereen de mogelijkheid zich te verdiepen in Bruegel’s meesterwerken door toegang te verlenen tot de kleinste details van elk schilderij en de kennis van experts. De kunstliefhebber duikt in de wereld van de schilder en ontdekt er al die onverwachte elementen die het geniale talent van de Vlaamse meester bewijzen. In het kader van de 450e sterfdag van Bruegel in 2019, komt het initiatief voor dit evenement van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, in samenwerking met het Google Cultural Institute. Dit innovatieve project brengt de grote internationale musea, merendeels Europees, samen rond de figuur van Bruegel en is het resultaat van diepgaande reflecties over de huidige museale veranderingen in het digitale tijdperk.


Toekomstige Tentoonstellingen
van de musea en de wetenschappelijke instellingen

> 24-05-2018 > 30-09-2018 | Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

Van Tiepolo tot Richter, dialoog in Europa
De belangrijkste Europese stichtingen die ijveren voor het behoud van het cultureel erfgoed stellen in Brussel een honderdtal topstukken uit hun collecties voor in de tentoonstelling ‘Van Tiepolo tot Richter, dialoog in Europa’. De tentoonstelling laat zien hoe erfgoed de contacten tussen Europeanen van eeuw tot eeuw stimuleerde. Het initiatief kwam er naar aanleiding van het Europees Erfgoedjaar, meteen de ideale gelegenheid voor Europese stichtingen die in dit domein actief zijn, om hun engagement beter bekend te maken. Kunst en cultuur zijn trouwens altijd al uitstekende ambassadeurs geweest.
De zowat honderd prestigieuze werken die in Brussel tentoongesteld worden, weerspiegelen stuk voor stuk de grote en kleine geschiedenis van alle Europeanen. De stukken zijn geselecteerd door de 14 deelnemende stichtingen uit heel Europa. Zo groeit er een fascinerende dialoog tussen onder anderen Auguste Rodin, Giovanni Battista Tiepolo, Jacob Jordaens en Albrecht Dürer voor de oude kunst, en Gerhard Richter, Georg Baselitz, Ernst Ludwig Kirchner, Constant, Maria Helena Vieira da Silva en Leon Spilliaert voor de modernen.

> 01-10-2018 > 30-01-2019 | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

The New Berlin
Portret van Berlijn als Europees kruispunt.
Schets van een crisiperiode en utopische visies.
Vragen rond de relatie tussen kunst en geschiedenis, tussen kunst en maatschappij.

Aan het begin van de 20ste eeuw werd Berlijn, kosmo- en metropool tussen mythe en realiteit, tevens de hoofdstad van de eerste Duitse democratie, hét epicentrum van pluralistische kunstuiting en cultuur. Op dit kruispunt van culturen tussen Oost en West, weerspiegelden de plastische kunsten rechtstreeks de alledaagse werkelijkheid in tijden van crisis en sociale omwenteling. De welvaart was broos en decadent. Men verwijst naar deze periode dan ook als die van de "Années folles". 
De tentoonstelling schetst de periode 1913-1932, met de nadruk op artistieke antwoorden op de metropool en de sociale en politieke veranderingen. Ze belicht de invloed van de grootstad op de avant-garde van de oorlog, de sociale revolutie en de ineenstorting van het oude regime op de kunst.

> 23-11-2018 > 24-03-2019 | Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

INCA Dress Code: Pracht en praal uit de Andes
De Inca’s en hun voorgangers zijn vermaard om hun ceramiek, edelsmeedkunst en bouwwerken in ongebakken leemtichels en kolossale uitgehouwen stenen… maar hoe waren ze gekleed? Textiel bezat een bijzondere status omdat het gezien werd als een zeer waardevol product: de Inca’s gebruikten het niet enkel om zich te kleden, maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. De tentoonstelling geeft de bezoeker de kans om de verfijning en beheersing van de weefkunst te bewonderen, naast de kleurenpracht van textiel en pluimen, evenals schitterende sieraden in goud, zilver en schelp.

 


En ook...

> Plantentuin Meise

 


Over deze website

Uw privacy

© 2018 POD Wetenschapsbeleid