NL FR EN
www.belgium.be

Duurzame mobiliteit PODO 1

Organisatie:

  • Verantwoordelijk(en) Federaal Wetenschapsbeleid: Grandjean Agnès
  • Eindbeslissing van de Ministerraad: 7/3/1996
  • Duur van het onderzoek: 1/12/1996 - 31/12/2000
  • Budget: 7,762,661.78 EUR
  • Onderzoeksprojecten: 23

Begeleidingscomité:

DWTC, Volksgezondheid/Leefmilieu, Financiën, Communicatie en Infrastructuur, Waalse Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaamse Gemeenschap, Federaal planbureau

Doelstellingen:

Wetenschappelijke doelstellingen:

Het programma is gericht op de ontwikkeling van een wetenschappelijke basis om een grondige analyse te maken van:
- de relatie tussen vervoer en duurzame ontwikkeling op lange termijn. Er moet, bijvoorbeeld, een beter inzicht komen in de manier waarop de vervoersector tegelijkertijd het individuele welzijn verbetert en bedreigt;
- de schade die het vervoer aanricht aan de maatschappij en de mate ervan;
- de factoren die de vraag naar vervoer bepalen;
- de efficiëntie en de uitvoerbaarheid van een beleid en van een geheel van controlemaatregelen inzake vervoer.

Beleidsdoelstellingen

Het concept ‘duurzame ontwikkeling’ moet vertaald worden in concrete politieke maatregelen. Daarvoor is het noodzakelijk om alle factoren die ermee verband houden beter te begrijpen, om hun interacties op te sporen en om deze te plaatsen in een langetermijnperspectief.

Het programma zal het mogelijk maken om:
- het beleid voor de vervoersector te bepalen;
- de continuïteit te verzekeren van het onderzoek naar het vervoer in België;
- de aanwezigheid te versterken van het Belgische onderzoek in het internationale onderzoek.

Beschrijving:

Dit decennium is de bekommernis om het milieu steeds groter geworden bij de bevolking en de politieke wereld.

De veranderingen in het milieu en vooral de noodzaak om geen hypotheek te leggen op de toekomst van de volgende generaties hebben een nieuw concept in het leven geroepen: duurzame ontwikkeling.

Het broeikaseffect, de verzuring, de geluidshinder en de trillingen, de verkeersopstopping en de verloedering van de steden maken de harmonieuze en duurzame ontwikkeling van onze maatschappij onzeker. Deze problematiek treft zowat alle socio-economische sectoren: huishouding, landbouw, energie, transport ...

Vooral de vervoersector is symptomatisch voor de paradox die de evolutie op lange termijn doet ontstaan. De vervoersector is, en blijft, een wezenlijk bestanddeel van onze maatschappij, die onder andere gebaseerd is op een grote verplaatsingsvrijheid. Maar tegelijkertijd eist hij een bijzonder zware tol van de natuur door de uitstoot van CO2, NOX, VOS, lood, lawaai, ..., voortgebracht door het autoverkeer. Bovendien bewijst het aantal verkeersslachtoffers dat de vervoersector ook de persoonlijke veiligheid ernstig in gevaar brengt. En ten slotte doet de sector ook vragen rijzen bij de leefbaarheid van onze steden. Een slecht beheer van de vervoersector, zoals de opstopping van onze wegen blijkt aan te tonen, betekent dan ook een gevaar voor zijn eigen bestaan en ontwikkeling en kan zelfs een rem worden op de mobiliteit.

De overheid beschikt al over een reeks middelen die het mogelijk moeten maken om de vervoersector te regulariseren. Op verschillende vlakken werden maatregelen getroffen:
- economisch (belasting op brandstoffen, registraties ...);
- infrastructuur (parkings aan de rand van de stad om het verkeer binnen de stad te verminderen, versterking van het openbaar vervoer voor verplaatsing in de centra, betaalparkings ...)
- verkeersstroom (op elkaar afgestemde verkeerslichten, spreiding van het verkeer tijdens spitsuren ...);
- bedrijven (vervoersplan, telewerk stimuleren ...).

Uiteraard horen deze maatregelen geïntegreerd te worden in een milieubeleid waarover alle betrokken partijen het eens moeten worden. Dit milieubeleid moet ook opgevolgd worden door voorlichtings- en opvoedingsacties.

Het is duidelijk dat de combinatie van de vele al beschikbare maatregelen en de aanzienlijke huidige en toekomstige milieuvervuiling de uitwerking van een coherent vervoersbeleid bijzonder moeilijk maakt. De voortzetting van het onderzoek blijkt meer dan onontbeerlijk te zijn.

Inhoud van het programma :

Het programma ‘duurzame mobiliteit’ vormt een voortzetting van het impulsprogramma ‘vervoer en mobiliteit’, maar verruimt bovendien de problematiek van de mobiliteit naar milieuaspecten en verkeersveiligheid.

Dit nieuwe programma concentreert zich rondom drie assen:
- vervoer en milieu;
- vervoer en verkeersveiligheid;
- vervoer en mobiliteit op lange termijn.
Deze drie assen kunnen bestudeerd worden aan de hand van de door de OESO aanbevolen aanpak ‘pressies - effecten - antwoorden’ (schema opnemen).


1. EFFECTEN - Relaties tussen vervoer en duurzame ontwikkeling

De vervoersector vormt een essentiële sector in onze maatschappij. Hij draagt natuurlijk bij tot ons welzijn, maar veroorzaakt niettemin steeds meer sociale nadelen.

Deze sociale nadelen zijn vaak verbonden met de notie ‘externe (sociale) kosten’.

Gegevens over de verschillende types kosten (verkeersopstoppingen, milieuschade, verkeersongevallen) zijn tot op heden spijtig genoeg ofwel onbestaande, ofwel onvolledig ofwel op ongecoördineerde wijze verzameld. De eerste doelstelling van het gedeelte ‘effecten’ van het programma ‘duurzame mobiliteit’ bestaat uit de studie van de schadelijke gevolgen van onze mobiliteit, door enerzijds de elementen die een bedreiging vormen en anderzijds de teweeggebrachte schade te identificeren en kwantificeren.

Het in dit kader verrichte onderzoek geschiedt:
- voor de hele vervoersector;
- voor een particuliere subsector, zoals het goederenverkeer;
- voor een bepaald geografisch gebied.

Het onderzoek slaat ook op:
- de effecten van het vervoer op het individu;
- de houding van het individu inzake mobiliteit.

Voor deze verschillende onderzoeken moeten talloze gegevens verzameld en geleverd worden. De tweede doelstelling van het gedeelte ‘effecten’ bestaat dan ook uit het verzamelen van deze gegevens. Immers, de verwijzingen van deze gegevens moeten vermeld worden in een systeem van metagegevens over het vervoer. Dit is nodig om alle potentiële gebruikers de informatie te helpen vinden die verband houden met vervoer en duurzame mobiliteit.


Analyse van de effecten voor de hele vervoersector
Impacts 1: De externe kosten van transport

Analyse van de effecten voor een bepaalde subsector, zoals het goederenverkeer
Impacts 2: Naar een duurzame mobiliteit : economische en ruimtelijke effecten van een toenemend goederenvervoer
Impacts 3: LAMBIT : Een model voor de ontwikkeling van duurzaam intermodaal transport in België

Analyse van de effecten voor een bepaald geografisch gebied
Impacts 4: Een duurzame mobiliteit in de Brusselse regio
Impacts 5: De koppeling van een verkeersimulatiemodel met een emissiessimulatiemodel

Analyse van de effecten op de individuele fysieke en psychische gezondheid
Impacts 6: Bepaling van de toxische risico's van de vervuiling door het wegverkeer : een moleculair-epidemiologische benadering
Impacts 7: Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid : Objectieve en subjectieve factoren

Analyse van de effecten op de houding van het individu inzake mobiliteit
Impacts 8: Een nationale huishoudensenquête inzake mobiliteit : ontwerp en piloot-enquête

Verzameling van de gegevens
Impacts 9: Informatiesysteem Duurzame Mobiliteit


2. PRESSURES - Determinerende factoren voor de evolutie van het vervoer, de vervuiling en de verkeersveiligheid in België op middellange en lange termijn

Tot op heden werd de oplossing voor het probleem van de verkeersopstopping steeds gevonden in de uitbreiding van de infrastructuur, maar de eindeloze files tonen de grenzen van deze politiek aan. Bovendien komen bij dit opstoppingsprobleem de vervuiling en de verkeersveiligheid.

In dit opzicht maakt het gedeelte ‘pressies’ van het programma ‘duurzame mobiliteit’ een onderscheid tussen drie onderzoeksdomeinen:
- het mobiliteitsmodel/gedrag;
- de aan het milieu aangerichte schade;
- de verkeersveiligheid/-onveiligheid.

Mobiliteitsmodel/gedrag
In dit domein moeten de oplossingen aangepast zijn aan de evolutie van de vervoersector. Ze moeten een betere beheersing op het oog hebben van de vraag naar vervoer. Dit vooronderstelt een identificatie van de factoren die doorwerken op deze vraag en van de invloed ervan.
De invloed van deze factoren is voor elk subdomein van de vervoersector verschillend. De onderzoeken maken dan ook een onderscheid tussen het personen- en het goederenvervoer.
In dit gedeelte van het programma werd ook de methodologie van de ‘activiteitenkettingen’ ontwikkeld om tot waarheidsgetrouwe en exacte simulaties te komen van de mobiliteitsmodellen. Deze praktijk verleent het onderzoek een dynamisch karakter en houdt rekening met de organisatie van het familiale en het sociale leven.

Schade aangericht aan het milieu
Het lopende onderzoek in dit domein legt zich toe op de milieuhinder die veroorzaakt wordt door trillingen ten gevolge van het autoverkeer.

De verkeersveiligheid/-onveiligheid
De verkeersonveiligheid in België ligt hoger dan de gemiddelde Europese verkeersonveiligheid. Het niveau van onveiligheid wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder de ruimtelijke ordening. Het gedeelte ‘pressies’ van het programma ‘duurzame mobiliteit’ buigt zich over dit thema.

Mobiliteitsmodel/gedrag
- het personenvervoer
Pressures 1: Analyse en monitoring van sociale praktijken die de vraag naar mobiliteit bepalen
- het goederenvervoer
Pressures 2: Binnenscheepvaart en duurzame ontwikkeling: analyse van de groeifactoren in deze markt
- methodologie van de activiteitenketens
Pressures 3: Studie van de activiteitenketens van de huishoudens met behulp van een nationale enquête

Milieuschade
Pressures 4: Studie van determinerende factoren voor trillingshinder in gebouwen ten gevolge van wegverkeer

De verkeersveiligheid/-onveiligheid
Pressures 5: Impact van Ruimtelijke Ordening op Duurzame Verkeersveiligheid; Analyse van de Belgische Situatie


3. RESPONSES - Doelmatigheid en uitvoerbaarheid van een geheel van politieke en beheersmaatregelen

Beleidsinstrumenten kunnen aangewend worden in de drie belangrijke sectoren van de relatie ‘vervoer - duurzame ontwikkeling’: het milieu, de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Er moet rekening gehouden worden met het relatieve effect dat elk van deze instrumenten kan uitoefenen op de vraag of op het aanbod. Hun doelmatigheid moet onderzocht worden zonder evenwel uit het oog te verliezen dat de betreffende maatregel zich in de praktijk moet integreren in een pakket globale maatregelen.

Het beleid van de sector behelst drie gedeelten:
- bewustmaking, bijvoorbeeld door publiciteitscampagnes;
- regulering, bijvoorbeeld door de plaatsing van een katalysator te verplichten;
- fiscaliteit, bijvoorbeeld door diverse belastingen.

Door hun langetermijneffecten vormen de ruimtelijke ordening en de vervoersinfrastructuren belangrijke elementen van een onderzoek over duurzame ontwikkeling. Wat de ruimtelijke ordening betreft, worden verschillende aspecten bestudeerd:
- het Belgische stadsnet;
- de dynamische relatie tussen ruimtelijke ordening en de vervoersinfrastructuren.

Deze lijst van beleidsinstrumenten is uiteraard niet uitputtend, zelfs niet als ze uitgebreid wordt met bijzondere thema’s als de aansporing tot telewerk.

Het in dit deel van het programma ondernomen onderzoek is erop gericht om de doelmatigheid van deze maatregelen in het licht te stellen, rekening houdend met de doelstellingen inzake milieu, verkeersveiligheid en mobiliteit. Ook mag niet voorbijgegaan worden aan het feit dat een bepaalde maatregel enkel ten volle effect heeft als hij geïntegreerd wordt in een geheel van met elkaar gerelateerde maatregelen.

Toch mag een dergelijk programma zich niet beperken tot het testen van de doelmatigheid van de bestaande maatregelen. Het moet ook de toekomst voorbereiden. Wat bijvoorbeeld de oplossing voor het probleem van de luchtverontreiniging betreft, wordt heel veel hoop gevestigd op het gebruik van alternatieve brandstoffen (aardgas, bio-brandstoffen, nieuwe types benzine, waterstof ...) en van de invoering van nieuwe elektrische en hybridische motoren.

Het spreekt voor zich dat de drievoudige bekommernis mobiliteit, milieu en verkeersveiligheid andere vragen oproept naargelang men deze problematiek beschouwt vanuit lokaal, regionaal, nationaal of internationaal gezichtspunt. De uitstoot van CO2, bijvoorbeeld, is een globaal probleem, lawaaihinder een lokaal probleem.

Ook het geheel van de beleidsinstrumenten verschilt van geval tot geval. Er moet rekening gehouden worden met enerzijds het subsidiariteitsbeginsel en anderzijds de dwingende noodzaak tot coördinatie van de verschillende acties.

Algemene maatregelen
Responses 1: Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid
Responses 2: Juridisch-institutionele remedies voor een duurzame mobiliteit in een stedelijke en voorstedelijke omgeving

Maatregelen gericht op de mobiliteit
Responses 3: Studie van de instrumenten die de mobiliteit voortgebracht door de verkeersgeneratoren beïnvloeden
Responses 4: Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit
Responses 5: Het fileprobleem in België: wiskundige modellen, analyse, simulatie, regeling en acties
Responses 6: Op zoek naar effectieve publieke betrokkenheid in verkeers- en vervoersplanning

Maatregelen gericht op de veiligheid
Responses 7: Naar een draagvlak voor een voertuigtechnische snelheidsbeheersing binnen een intrinsiek veilige verkeersomgeving
Maatregelen gericht op het milieu
Responses 8: Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon
Responses 9: Modulaire simulatie van milieu- energie- en mobiliteitsaspecten van het verkeersbeleid

Onderzoeksprojecten:

MD/DD/01: Naar een duurzame mobiliteit : economische en ruimtelijke effecten van een toenemend goederenvervoer

MD/DD/02: Informatiesysteem Duurzame Mobiliteit

MD/DD/03: Bepaling van de toxische risico's van de vervuiling door het wegverkeer : een moleculair-epidemiologische benadering

MD/DD/04: De externe kosten van transport

MD/DD/05: Een duurzame mobiliteit in de Brusselse regio

MD/DD/06: De koppeling van een verkeersimulatiemodel met een emissiessimulatiemodel

MD/DD/07: LAMBIT: Een model voor de ontwikkeling van duurzaam intermodaal transport in België

MD/DD/08: Een nationale huishoudensenquête inzake mobiliteit: ontwerp en piloot-enquête

MD/DD/09: Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: objectieve en subjectieve factoren

MD/DD/10: Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit

MD/DD/11: Het fileprobleem in Belgie: wiskundige modellen, analyse, simulatie, regeling en acties

MD/DD/12: Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid

MD/DD/13: Naar een draagvlak voor een voertuigtechnische snelheidsbeheersing binnen een intrinsiek veilige verkeersomgeving

MD/DD/14: Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon

MD/DD/15: Op zoek naar effectieve publieke betrokkenheid in verkeers- en vervoersplanning

MD/DD/16: Juridisch-institutionele remedies voor een duurzame mobiliteit in een stedelijke en voorstedelijke omgeving

MD/DD/17: Binnenscheepvaart en duurzame ontwikkeling: analyse van de groeifactoren in deze markt

MD/DD/18: Studie van de activiteitenketens van huishoudens via een nationale enquête

MD/DD/19: Studie van determinerende factoren voor trillingshinder in gebouwen ten gevolge van wegverkeer

MD/DD/20: Impact van ruimtelijke ordening op duurzame verkeersveiligheid; analyse van de Belgische situatie

MD/DD/21: Analyse en monitoring van sociale praktijken die de vraag naar mobiliteit bepalen

MD/DD/22: Studie van de instrumenten die invloed hebben op de mobiliteit veroorzaakt door diegenen die verkeer genereren

MD/DD/23: Modulaire simulatie van milieu- energie- en mobiliteitsaspecten van het verkeersbeleid

Documentatie:

A la recherche d'un dialogue durable entre science et politique: 2 jours de symposium, 24 et 25 novembre 1999, Palais des Congrès, Bruxelles = Op zoek naar een duurzame dialoog tussen onderzoek en beleid: 2 daags symposium, 24 en 25 november 1999, Paleis voor Congressen, Brussel   Bruxelles: SSTC, 2000 (SP0615)
[Om te bestellen

Pistes et outils pour une gestion durable des déplacements domicile-travail André, Véronique - Heylen, Els - Boniver, Véronique ... et al.  Bruxelles: SSTC, 2000 (SP0627)
[Om te downloaden]  [Om te bestellen

Denkpistes en werkinstrumenten ten behoeve van een duurzame beheersing van de woon-werkverplaatsingen André, Véronique - Heylen, Els - Boniver, Véronique ... et al.  Brussel: DWTC, 2000 (SP0628)
[Om te downloaden]  [Om te bestellen

Sustainable development. Towards a sustainable dialogue between science and policy: symposium, Brussels, 24 and 25 november 1999   Brussels: OSTC, 2000 (SP0632)
[Uitgeput] 

Plan d'appui scientifique à une politique de développement durable 1996-2001   Bruxelles: SSTC, 2000 (SP0650)
[Uitgeput] 

Het plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling 1996-2001   Brussel: DWTC, 2000 (SP0651)
[Om te bestellen

Towards sustainable mobility: economic and spatial effects of increasing goods traffic: final report, task 1   Brussels: OSTC, 2001 (SP0842)
[Om te downloaden

Vers une mobilité durable: effets économiques et spatiaux d'un transport de marchandise en augmentation: rapport final tâche 2   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0843)
[Om te downloaden

Vers une mobilité durable: effets économiques et spatiaux d'un transport de marchandise en augmentation: Evaluation spatiale des réseaux de transport de marchandises en Belgique: rapport final tâche 3   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0844)
[Om te downloaden

Towards sustainable mobility: economic and spatial effects of increasing goods traffic: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0845)
[Om te downloaden

SMIS: Documentatie van de software-infrastructuur: eindverslag deel 1   Brussel: DWTC, 2001 (SP0846)
[Om te downloaden

SMIS: Système d'Information sur la Mobilité Soutenable: rapport final partie 2   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0847)
[Om te downloaden

Système d'Information sur la Mobilité Soutenable (SMIS): résumé exécutif   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0848)
[Om te downloaden

Sustainable Mobility Information System (SMIS): executif summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0849)
[Om te downloaden

The external costs of transportation: final report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0850)
[Om te downloaden

The external costs of transportation: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0851)
[Om te downloaden

De externe kosten van transport: synthese verslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0852)
[Om te downloaden

Mobilité durable en région bruxelloise: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0853)
[Om te downloaden

Mobilité durable en région bruxelloise: résumé exécutif   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0854)
[Om te downloaden

Sustainable mobility in the Brussels Area: executive summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0855)
[Om te downloaden

Adéquation d'un modèle de simulation de trafic et d'un modèle de simulation d'émissions atmosphériques: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0856)
[Om te downloaden

Adéquation d'un modèle de simulation de trafic et d'un modèle de simulation d'émissions atmosphériques: résumé   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0857)
[Om te downloaden

Combination of a traffic simulation model with an air emission simulation model: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0858)
[Om te downloaden

LAMBIT: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0859)
[Om te downloaden

LAMBIT: synthese verslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0860)
[Om te downloaden

LAMBIT: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0861)
[Om te downloaden

Préparation et enquête-pilote pour une enquête ménages nationale sur la mobilité: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0862)
[Om te downloaden

Préparation et enquête-pilote pour une enquête ménages nationale sur la mobilité: résumé   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0863)
[Om te downloaden

Preparation and pilot survey for a national household survey on mobility: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0864)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Deel 1. Eerste luik: Psychische impact van verkeersongevallen: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0865)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Deel 1. Tweede luik: Subjectieve perceptie van de verkeersveiligheid: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0866)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Deel 1. Eerste en tweede luik: bijlagen   Brussel: DWTC, 2001 (SP0867)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Subjectieve verkeersveiligheid: samenvatting   Brussel: DWTC, 2001 (SP0868)
[Om te downloaden

Impact of traffic safety and traffic endurablility problems: objective and subjective factors. Subjective traffic safety: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0869)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Verkeersleefbaarheid: synthese   Brussel: DWTC, 2001 (SP0870)
[Om te downloaden

Impact van verkeersonveiligheid en -onleefbaarheid: Objectieve en subjectieve factoren. Objectieve verkeersonveiligheid: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0871)
[Om te downloaden

Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0872)
[Om te downloaden

Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit: samenvatting   Brussel: DWTC, 2001 (SP0873)
[Om te downloaden

Teleworking: a new perspective on mobility: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0874)
[Om te downloaden

Het fileprobleem in Belgie: wiskundige modellen, analyse, simulatie, regeling en acties: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0875)
[Om te downloaden

Het fileprobleem in Belgie: wiskundige modellen, analyse, simulatie, regeling en acties: synthese   Brussel: DWTC, 2001 (SP0876)
[Om te downloaden

Trafic congestion problems in Belgium: mathematical models, analysis, control and actions: synthesis   Brussels: OSTC, 2001 (SP0877)
[Om te downloaden

Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0878)
[Om te downloaden

Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid: samenvatting   Brussel: DWTC, 2001 (SP0879)
[Om te downloaden

Integration of traffic and economic models for the assessment of urban transport policy: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0880)
[Om te downloaden

Naar een draagvlak voor een voertuigtechnische snelheidsbeheersing binnen een intrinsiek veilige verkeersomgeving: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0881)
[Om te downloaden

Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon: eindrapport   Brussel: DWTC, 2001 (SP0882)
[Om te downloaden

Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon: synthese   Brussel: DWTC, 2001 (SP0883)
[Om te downloaden

Measures in transport to reduce CO2 and tropospheric ozon: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0884)
[Om te downloaden

Mondig in mobiliteit: eindverslag   Brussel: DWTC, 2001 (SP0885)
[Om te downloaden

Op zoek naar effectieve publieke betrokkenheid in verkeers- en vervoersplanning: syntheserapport   Brussel: DWTC, 2001 (SP0886)
[Om te downloaden

In pursuit of effective public involvement in transportation and traffic planning: synthesis report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0887)
[Om te downloaden

Remèdes juridico-institutionnels pour une mobilité durable en milieu urbain et péri-urbain: Le cas de Bruxelles: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0888)
[Om te downloaden

Remèdes juridico-institutionnels pour une mobilité durable en milieu urbain et péri-urbain: Le cas de Bruxelles: résumé   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0889)
[Om te downloaden

Legal remedies to foster sustainable mobility in urban areas: the case of Brussels: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0890)
[Om te downloaden

Transport fluvial et développement durable: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0891)
[Om te downloaden

Transport fluvial et développement durable: synthèse du rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0892)
[Om te downloaden

Waterway transportation and its sustainable development: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0893)
[Om te downloaden

Enquête nationale sur la mobilité des ménages: réalisations et résultats: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0894)
[Om te downloaden

Enquête nationale sur la mobilité des ménages: réalisations et résultats: synthèse du rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0895)
[Om te downloaden

National household survey on mobility. Realization and results: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0896)
[Om te downloaden

Study of determining factors for traffic induced vibrations in building: final report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0897)
[Om te downloaden

Studie van determinerende factoren voor trillingshinder in gebouwen ten gevolge van wegverkeer: samenvatting   Brussel: DWTC, 2001 (SP0898)
[Om te downloaden

Study of determining factors for traffic induced vibrations in building: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0899)
[Om te downloaden

Impact de l'aménagement du territoire sur la sécurité routière durable. Tâche A: Concentration spatiale des accidents de la route: rapport final (a)   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0900)
[Om te downloaden

Impact van Ruimtelijke Ordening op Duurzame Verkeersveiligheid; Analyse van de Belgische Situatie. Deelstudie 3: Verkeersimpact van landinrichting in relatie tot de wegeninfrastructuur: eindrapport (b)   Brussel: DWTC, 2001 (SP0901)
[Om te downloaden

Impact van Ruimtelijke Ordening op Duurzame Verkeersveiligheid; Analyse van de Belgische Situatie: samenvatting   Brussel: DWTC, 2001 (SP0902)
[Om te downloaden

Impact of spatial planning on sustainable traffic safety; Belgian situation analysis: summary   Brussels: OSTC, 2001 (SP0903)
[Om te downloaden

Analyse et monitoring des pratiques sociales qui déterminent la demande de mobilité: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0904)
[Om te downloaden

Analyse et monitoring des pratiques sociales qui déterminent la demande de mobilité: résumé   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0905)
[Om te downloaden

Analyzing and monitoring social practices that determine the demand for mobility: abstract   Brussels: OSTC, 2001 (SP0906)
[Om te downloaden

Etudes des instruments influençant la mobilité engendrée par les générateurs de trafic: rapport final   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0907)
[Om te downloaden

Etudes des instruments influencant la mobilité engendrée par les générateurs de trafic: résumé   Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0908)
[Om te downloaden

Study of the instruments influencing mobility engendered by traffic generators: summary report   Brussels: OSTC, 2001 (SP0909)
[Om te downloaden

Sustainable mobility : final reports   Brussels : Federal Science Policy, 2004 (SP1351)
[Om te bestellen

Mobilité durable en région bruxelloise : rapport final annexe II - IX   Bruxelles : Politique scientifique fédérale, 2004 (SP1440)
[Om te downloaden

Mobilité durable en région bruxelloise : rapport final annexe X - XI   Bruxelles : Politique scientifique fédérale, 2004 (SP1441)
[Om te downloaden