Onderzoeksproject AP/06 (Onderzoeksactie AP)
Relevantie
Er is in de huidige maatschappij een trend naar een efficiënter en effectiever aanwenden van de middelen, met andere woorden naar meer management en beleidsvoering. Dit geldt ook voor de werking van de gerechten. Het klassieke juridische apparaat is niet meer opgewassen tegen de massale stijging van het aantal voorgelegde zaken. De grote vraag is echter wie een efficiënt administratief managementsysteem binnen de gerechtelijke organisatie moet en kan ontwikkelen, beheren en implementeren. Het toewijzen van deze opdracht aan magistraten alleen lijkt een probleem vermits zij vanuit hun professionele achtergrond vooral gefocust zijn op de inhoud van de wetgeving en de rechtspraak.
Op voorstel van mevrouw de minister van Justitie, keurde de Ministerraad op 24 augustus 2005 daartoe de nota over het Themisplan goed. In het themisplan wordt voorgesteld om het beheer en het management van de middelen toe te vertrouwen aan een ‘administratieve manager’, die de magistraat-korpschefs ondersteunt bij het beheer van hun middelen (personele en andere).
In dit onderzoek wordt nagegaan hoe dergelijke ‘administratieve manager’ kan gesitueerd worden binnen de moderniseringstrends in justitie, zoals op afstand plaatsen, meer autonomie verlenen aan parketten en rechtbanken, het invoeren van nieuwe vormen van budgettair beheer, informatica en ICT-toepassingen, strategische planning en HRM. Tevens wordt nagegaan over welk competentieprofiel zo een ‘administratieve manager’ moet beschikken.
Doel en inhoud
Dit onderzoek heeft tot doel het profiel van de ‘administratieve manager’ uit te tekenen in het kader van meer responsabilisering inzake beheer van de middelen (personele en andere) in de rechterlijke organisaties.
Het onderzoek bestaat uit vier fasen:
Fase 1. Uitdieping van enkele buitenlandse praktijkvoorbeelden (1 maand)
Fase 2. Analyse van de Belgische situatie (3 maanden)
Fase 3. Diagnose van de problemen die het Themisplan in de praktijk kan opleveren (2 maanden)
Fase 4. Competentieprofielen van de functies die zullen belast worden met beheer (4 maanden)
Methodologie
Het gaat om een toegepast beleidsondersteunend onderzoek. Om het onderzoek tot een goed einde te brengen wordt beroep gedaan op een waaier van onderzoekstechnieken: internationaal vergelijkend onderzoek, analyse van personeelsgegevens, documentenanalyse, interviews met bevoorrechte getuigen en focusgroepen om de functiebeschrijvingen en het bijhorende competentieprofiel voor de ‘administratieve managers’ te valideren.
Uiteraard zijn permanente dialoog en terugkoppeling met de betrokken actoren kritieke succesfactoren voor het welslagen van het onderzoek.
Onderzoeksteam
Prof. dr. Annie Hondeghem, prof. dr. em. Roger Depré & Joris Plessers.
Allen zijn verbonden aan het Instituut voor de Overheid van de K.U.Leuven.
Profiel van de "administratieve manager" in de context van verzelfstandiging binnen justitie
Plessers, Joris - Depré, Roger - Hondeghem, Annie Leuven : Instituut voor de overheid, 2006 (PB6178)
Le Profil ‘manager administratif’ dans un contexte de modernisation de la Justice : résumé
Bruxelles : Politique scientifique fédérale, 2007 (SP1721)
[Om te downloaden]
Profiel van de ‘administratieve manager’ in de context van verzelfstandiging binnen justitie : samenvatting
Brussel : Federaal Wetenschapsbeleid, 2007 (SP1722)
[Om te downloaden]