Onderzoeksproject AP/44 (Onderzoeksactie AP)
1. Context
Er bestaan vandaag tal van academische en andere initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zowel in het bedrijfsmanagement als in klassieke disciplines als recht, sociologie, filosofie en politieke wetenschappen wordt wetenschappelijk onderzoek verricht naar MVO. Daarbij worden netwerken uitgebouwd, die niet altijd aan elkaar gekoppeld zijn.
Ook de overheid is zich bewust van het belang van MVO, met name voor de verwezenlijking van haar doelstellingen in (onder meer) werkgelegenheid, concurrentievermogen, milieu en leefbaarheid. De Europese Commissie heeft van MVO de hefboom voor bedrijven gemaakt om haar beleid m.b.t. de Europese Werkgelegenheidsstrategie, de Lissabon-strategie en de strategieën voor duurzame ontwikkeling te realiseren. Lokale overheden stellen verantwoord ondernemerschap centraal in hun beleid voor duurzame ontwikkeling.
In België gaven de drie gewesten een andere invulling aan MVO. Op federaal niveau is MVO een materie van de Interdepartementale Commissie Duurzame Ontwikkeling (ICDO). In samenspraak met vertegenwoordigers van verschillende departementen, federale en regionale instanties werkte de ICDO een referentiekader voor MVO uit. In aansluiting daarop verscheen in 2006 ook een actieplan. Dit onderzoek heeft betrekking op de tiende actie van het federale actieplan maatschappelijk verantwoord ondernemen van februari 2007.
2. Doelstellingen van het onderzoek
Het onderzoek wil helpen om nieuwe doelstellingen te formuleren, nu de gesprekken binnen de International Organisation for Standardisation (ISO) langer duren dan verwacht en nog een aantal lacunes bestaat. Het peilt meer bepaald naar de impact van MVO op verschillende niveaus en bestudeert de methodes voor de verspreiding van MVO in KMO’s die daar minder voor openstaan.
Op elk beleidsniveau in ons land worden de kleine en middelgrote ondernemingen gezien als motor voor economische ontwikkeling. KMO’s staan ook in nauw contact met de lokale gemeenschap. Ze tonen de buitenwereld wat maatschappelijk verantwoord ondernemen precies inhoudt, al lijken de grotere ondernemingen op dat vlak ook een grotere zichtbaarheid te genieten. In bepaalde sectoren met relatief complexe productieketens, waar bedrijven met name werken met onderaanneming, krijgen KMO’s bovendien hoge eisen opgelegd. Het is belangrijk dat het kader voor MVO klopt met de reële situatie van de KMO’s.
Met het onderzoek willen we de bestaande kennis in kaart brengen om zo nieuwe onderzoeksvragen te kunnen stellen die tot nog toe weinig of niet bestudeerd werden.
3. Resultaten
De stuurgroep zal regelmatig worden gebrieft over de werkzaamheden. De bevindingen worden gebundeld in een verslag van een tachtigtal pagina’s, opgesteld in het Frans (voertaal van de pilootinstelling). Er wordt eveneens een Engelstalige samenvatting van een twintigtal pagina’s beschikbaar gesteld. De referenties worden in hun oorspronkelijke taal (Frans, Nederlands, Engels + eventueel ook andere EU-talen) als bijlage opgenomen.