Onderzoeksproject CM/001 (Onderzoeksactie CM)
De algemene doelstelling van het project is een beter inzicht te verwerven over het gebruik door KMO's van technologieën voor informatie-uitwisseling (ook wel telematica genoemd) opdat moeilijkheden kunnen worden opgespoord waarvoor dan mogelijke alternatieven en interne/externe beleidssuggesties kunnen worden geformuleerd. De onderzoekdoelstelling vertaalt zich aldus in verschillende deeldoelstellingen, samengevat in volgende vragen :
- Welke zijn de diensten voor informatie-uitwisseling die op dit moment worden aangeboden op de Belgische markt?
- In welke mate maken Belgische KMO's gebruik van deze diensten?
- Welke distinctieve patronen van gebruik kunnen teruggevonden worden bij Belgische KMO's?
- Welke zijn de beleidslijnen om het effectief gebruik van deze diensten te bevorderen.
De antwoorden op deze vragen, die de basis vormen van het onderzoekproject, moeten helpen om duidelijk inzicht te krijgen in de oorzaken voor (het nog steeds uitblijven van) de noodzaak van telematica-toepassingen.
De onderzoektaken worden gespreid over een periode van 2.5 jaar en in parallel en nauwe samenwerking uitgevoerd door CITA en De Vlerick School voor Management :
Taak A: Literatuuronderzoek
Taak B: Opstellen van vragenlijst en samenstelling van KMO-steekproef
Taak C: Mailing en follow-up van de vragenlijsten
Taak D: Data-analyse
Taak E: Presentatie van de resultaten en uitwerking van een typologie van telematicagebruik
Taak F: Definitie van het kwalitatieve onderzoekframework
Taak G: Gevalstudie-onderzoek
Taak H: Consolidatie van de resultaten
(Taak A tot en met Taak F = enquêteonderzoek)
Verwacht wordt dat het onderzoek o.a. concrete informatie zal genereren betreffende :
- Typologieën van KMO's die bepaalde patronen van telematicagebruik vertonen;
- De hinderpalen bij het gebruik of de invoering van telematica binnen de KMO's;
- De aanbevelingen die men kan geven aan KMO's die interesse hebben voor telematicagebruik.