NL FR EN
www.belgium.be

Evaluatie van kwalitatieve verschillen tussen modi voor goederentransport

Onderzoeksproject CP/36 (Onderzoeksactie CP)

Personen :

Beschrijving :

Context

De sterke ontwikkeling van het goederenvervoer, vooral via de weg, ligt aan de basis van belangrijke negatieve externaliteiten: congestie, vervuiling, ongevallen, enz. Dit probleem kan gedeeltelijk opgelost worden via een modale verschuiving naar het spoorvervoer en het vervoer over de binnenwateren. Informatie betreffende de instrumenten die een dergelijke modale verschuiving kunnen beïnvloeden is echter eerder beperkt. Bovendien worden transportmanagement en -organisatie steeds verder geïntegreerd in het management van de totale logistieke keten van de productie van de goederen tot hun uiteindelijke commercialisering. In dit opzicht volstaat het niet meer om enkel de monetaire kosten en/of prijzen van transport te analyseren. Kwalitatieve aspecten, zoals betrouwbaarheid, informatie, flexibiliteit, enz. moeten eveneens beschouwd worden bij de ontwikkeling van een gepaste modal shift-strategie.


Beschrijving van het project

Doelstellingen

Dit onderzoek streeft ernaar om kwalitatieve factoren zoals betrouwbaarheid, veiligheid, informatie, flexibiliteit van respons, schade, enz. te integreren in een globale analyse van de factoren die de keuze van een goederenvervoerswijze bepalen. Het grootste deel van het onderzoek dat tot op heden is uitgevoerd, is gericht op kosten en/of prijzen van transport, en hetgeen er bekend is over andere beslissingsfactoren is meestal bijkomstig.


Methodologie

De normale statistische benadering van gepubliceerde gegevens (indien ze bestaan) is niet geschikt voor de studie van kwalitatieve factoren, omdat ze specifiek kunnen zijn voor bepaalde categorieën van goederen en ondernemingen. Vandaar dat we voor dit onderzoek moeten betrouwen op een enquête bij verladers, expediteurs en geadresseerden. Deze enquête, die alle relevante factoren omvat, laat toe om de huidige keuzes die gemaakt worden in verschillende industriële omstandigheden te observeren (revealed preference approach), maar ook om de beslissingnemers te ondervragen over hun keuzes die ze zouden maken als bepaalde beslissingsparameters zouden gewijzigd worden (stated preference approach). Een dergelijke enquête zorgt uiteindelijk voor een relevante database voor een passende econometrische analyse van de verschillende factoren die de modale keuze beïnvloeden.

Gegeven het kader van het onderzoeksprogramma en de complexiteit van de problematiek, moet deze enquête gezien worden als een zogenaamde pilot-survey onder Belgische bedrijven. Niettemin zal het internationale karakter van Belgische economische transportactiviteiten een relevant onderzoeksdomein opleveren. In de huidige fase van het onderzoek zullen het wegvervoer, het spoorvervoer en het vervoer over de binnenwateren het grootste deel van de enquête uitmaken. We hopen dat deze pilot-survey een goede basis zal vormen voor uitgebreider onderzoek op internationale schaal, inclusief luchtvervoer en shortsea shipping.


Interactie tussen de verschillende partners

De pilot-survey zal uitgevoerd worden door de teams van de verschillende universiteiten, zodat een maximum aan informatie zal verzameld worden tijdens het interviewproces. De samenstelling van het onderzoeksnetwerk bestaande uit onderzoekers van verschillende delen van het land zou dit veldwerk moeten vergemakkelijken. De specialisatie van de verschillende teams is ook een positief element, aangezien het consortium specialisten omvat in het domein van statistische schattingen, het modelleren van netwerken, analyse van beslissingen en transporteconomie en dit zowel op theoretisch als empirisch vlak. Elke partner zal een bijdrage leveren vanuit zijn specifiek onderzoeksdomein, hetgeen een ruime benadering van al de methodologische facetten toelaat.


Band internationale programma’s

Het consortium heeft de belangrijkste internationale experts in dit onderzoeksdomein gecontacteerd en zal kunnen genieten van hun adviezen.


Verwachte resultaten en/of producten

Een betere beoordeling van de rol die gespeeld wordt door kwalitatieve factoren in het kader van modale keuze en dus een betere benadering van de definitie van een modal shift-strategie. De resultaten zullen verspreid worden via het gebruikerscomité en via publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften.


Partners

Activiteiten

De coördinatie van het consortium gebeurt door de Group Transport & Mobility (Prof. M. Beuthe en B. Jourquin) van de Facultés Universitaires Catholiques de Mons. Dit onderzoeksteam is gespecialiseerd in de analyse van transportnetwerken en multicriteria-analyse.
De Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen, waar Prof. E. Van de Voorde en Prof. H. Meersman gespecialiseerd zijn in haveneconomie en analyse van modale keuze in het vervoer over land.
Het Departement Geografie van de Universiteit Gent, waar Prof. F. Witlox gespecialiseerd is in gevalstudies rond transport en ruimtelijke transporteconomie.
Het Instituut voor de Statistiek van de Université Catholique de Louvain, waar Prof. M. Mouchart onderzoek verricht naar de statistische modellen van discrete keuzes.


Coördinaten

Promotor
Michel Beuthe en Bart Jourquin
Facultés Universitaires Catholiques de Mons (FUCAM)
151, chaussée de Binche
B-7000 Mons
Tel: +32 (0)65 32 32 96; Fax: +32 (0)65 31 56 91
gt&m@fucam.ac.be
http://www.fucam.ac.be

Partners
Hilde Meersman en Eddy Van de Voorde
Universiteit Antwerpen
Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen
Prinsstraat 13
B-2000 Antwerpen
Tel: +32 (0)3 220 41 11; Fax: +32 (0)3 220 40 26
hilde.meersman@ufsia.ac.be en eddy.vandevoorde@ufsia.ac.be
http://www.ufsia.ac.be

Frank Witlox
Universiteit Gent (RUG)
Departement Geografie
Krijgslaan 281 - Gebouw S8
B-9000 Gent
Tel: +32 (0)9 264 45 53; Fax: +32 (0)9 264 49 85
frank.witlox@rug.ac.be
http://www.rug.ac.be

Michel Mouchart
Université Catholique de Louvain
Instituut voor de Statistiek
20, voie du Roman Pays
B-1348 Louvain-la-Neuve
Tel: +32 (0)10 47 43 18; Fax: +32 (0)10 47 30 32
mouchart@stat.ucl.ac.be
http://www.stat.ucl.ac.be


Gebruikerscomité

Het huidige comité wordt gevormd door:
Dhr. E. Borremans - Ministère Wallon de l’Equipement et des Transports - Division de la Programmation et de la Coordination des transports
Dhr. E. Peetermans - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Administratie Transport
Dhr. F. Swiderski - Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren
Dhr. R. Goetinck - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - LIN
Nationale Spoorwegmaatschappij, vertegenwoordiger nog aan te duiden
Bijkomende leden zullen worden toegevoegd volgend op het proces van de voorlopige diepte-interviews. Naast zijn adviserende rol voor het onderzoeksconsortium, zal het gebruikerscomité helpen bij het tot stand brengen van contacten met relevante beslissingsnemers die geïnterviewd moeten worden.

Documentatie :

Assesment of quality differences between freight transport modes : final report  Jourquin, Bart - Beuthe, Michel - Witlox, Frank ... et al  Brussels : Federal Science Policy, 2007 (SP1805)
[Om te downloaden]  [Om te bestellen