NL FR EN
www.belgium.be

Optimalisatie van verkeersongevallenstatistieken (OPTIMA)

Onderzoeksproject CP/39 (Onderzoeksactie CP)

Personen :

  • Dhr.  DERWEDUWEN Patric - Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vzw (BIVV)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/11/2001-31/10/2003
  • Dhr.  VANLAAR Ward - Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vzw (BIVV)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/11/2001-31/10/2003
  • Prof. dr.  DOOM Ruddy - Universiteit Gent (UGent)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/11/2001-31/10/2003

Beschrijving :

Context

Een efficiënt verkeersveiligheidsbeleid vertrekt van een betrouwbare en representatieve weergave van de verkeersonveiligheid en de evolutie ervan. Ongevallenstatistieken zijn daarbij essentieel. Deze waarover men in België beschikt, vertonen tal van lacunes, zowel op vlak van kwantiteit als van kwaliteit. Tal van verkeersongevallen en -slachtoffers worden immers niet geregistreerd: het gaat hier dan vooral om bepaalde categorieën weggebruikers die betrokken raken bij een ongeval, zoals bijvoorbeeld fietsers of voetgangers. Deze zijn ondervertegenwoordigd in de statistieken. Tevens beschikt men over weinig informatie over personen die gewond raken bij verkeersongevallen. De evaluatie van de implicaties ervan is dus onvolledig.


Beschrijving van het project

Om de lacunes te verhelpen en om het huidige systeem voor de verwerking van de door de politiediensten verzamelde ongevallengegevens te verbeteren, stelt het onderzoeksproject OPTIMA voor deze aan te vullen met hospitaalinformatie over verkeersslachtoffers.

OPTIMA heeft tot doel een eenvoudig en precies registratiesysteem op te bouwen waarbij de gegevens over verkeersslachtoffers verzameld door hospitalen en door de politie worden samengebracht en verbonden.

Het project OPTIMA zal eerst en vooral analyseren hoe andere landen (Nederland, Zweden, Groot-Brittannië) de verkeersslachtoffers in hun ziekenhuizen registreren en hoe deze gegevens in verband worden gebracht met de politiegegevens.

Het huidige registratiesysteem voor patiënten in Belgische ziekenhuizen zal eveneens worden beschreven en vergeleken met de bestudeerde buitenlandse systemen.

OPTIMA zal vervolgens een proefproject realiseren in de spoedgevallendienst van het UZ Gent. Met dit proefproject zal een nieuw registratiesysteem voor verkeersslachtoffers worden getest en zal de te volgen procedure worden bestudeerd om de verzamelde gegevens van de hospitalen in verband te brengen met de politiegegevens. Tevens zullen de problemen worden bestudeerd i.v.m. het doorzenden van de gegevens naar de politiediensten. Het medisch geheim zal immers gerespecteerd moeten worden. Het proefproject zal eveneens toelaten om een inschatting te geven van het werkvolume dat een eventuele algemene invoering van een dergelijk systeem in België zou betekenen; een raming van het vereiste budget voor een volledige implementatie zal dan duidelijker worden. De wettelijke of technische en organisatorische maatregelen die moeten worden toegepast voor een optimaal functioneren, zullen ook worden vastgesteld en toegelicht. Dankzij dit project wordt een preciezere identificatie mogelijk van het type en van de ernst van de verwondingen veroorzaakt door verkeersongevallen. Tevens kunnen de medische kosten van de implicaties van verkeersongevallen beter worden geëvalueerd.

Aan het einde van het project zullen de besluiten van de studie en de resultaten van de in het kader van het proefproject uitgevoerde tests worden voorgesteld in een eindrapport. Aan de hand hiervan zullen aanbevelingen worden geformuleerd voor de Ministers van Mobiliteit en Vervoer, Volksgezondheid en Sociale Zaken. De resultaten van de studie en van het uitgeteste registratiesysteem zullen eveneens worden verspreid onder een groot publiek, door middel van publicaties en een studiedag.


Partners

Activiteiten

Het BIVV houdt zich onder andere bezig met de permanente analyse van ongevallengegevens en van hun evolutie. Een van de prioriteiten hieromtrent is de verbetering van de kwaliteit en de volledigheid van de gegevens en van de methode om deze gegevens te verzamelen.

Het BIVV kreeg de opdracht voor de coördinatie te zorgen van de federale werkgroep "Verkeersveiligheidsstatistieken", die in het kader van het federaal verkeersveiligheidsplan werd opgericht op vraag van de Minister van Mobiliteit en Vervoer, met als doel de registratie van ongevallengegevens te automatiseren en de lokale en provinciale overheden advies te verstrekken voor hun handhavingplannen en -activiteiten.

Het CDO is een universitair centrum dat op een multidisciplinaire wijze wil meewerken aan het onderzoek aangaande duurzame ontwikkeling. De werking is gericht op onderzoek naar en ondersteuning van rationele besluitvorming en doelmatigheid van beleidsinstrumenten, in functie van langetermijndoelstellingen, in een geïntegreerd perspectief met maximale aandacht voor participatie en communicatie. In de multidisciplinaire aanpak dienen onder meer volgende vijf hoofdlijnen aanwezig te zijn: ecologische, sociale, economische, institutionele en ethische facetten.


Coördinaten

Promotor
Patric Derweduwen en Ward Vanlaar
Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV)
Haachtsesteenweg 1405, B-1130 Brussel
Tel: +32 (0)2 244 15 11; Fax: +32 (0)2 216 43 42
info@bivv.be
http://www.bivv.be

Partner
Ruddy Doom
Universiteit Gent (RUG)
Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO)
Poel 16, B-9000 Gent
Tel: +32 (0)9 264 82 09; Fax: +32 (0)9 264 83 90
johan.demol@rug.ac.be
http://cdonet.rug.ac.be


Gebruikerscomité

De volgende organisaties/instellingen zullen vertegenwoordigd zijn in het Gebruikerscomité: de Provinciale Hogeschool Limburg, het Limburgs Universitair Centrum, het Universitaire Ziekenhuis Gent, de lokale politie Gent en de Vaste Commissie van de lokale politie, de Ministerie van Binnenlandse Zaken, de Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid en de Ministerie van Verkeer en Infrastructuur, de Kollege van Procureurs-generaal, het Dienst Strafrechtelijk beleid, de Directie Verbindingswegen en de Directie Nationale Gegevensbank van de federale politie, de Coördinatie en steundienst arrondissement Gent, het Provinciale Verkeerseenheid en de drie Gewesten.

- Willem Aelvoet - FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu - Brussel
- Didier Antoine - Ministère Wallon de l’Equipement et des Transports (MET) - Namur
- Walter Buylaert - UZ Gent - Gent
- Patric Derweduwen - Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid - Brussel
- Gunter Desmet - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Administratie Planning en Statistiek (APS) - Brussel
- F. Ensch-Famenne - FOD Mobiliteit en Vervoer - DG Mobiliteit en Verkeersveiligheid -Brussel
- Peter Hooft - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Administratie Gezondheidszorg - Brussel
- Georges Jamart - Politique scientifique fédérale - Bruxelles
- Serge Kinet - Police fédérale - Direction de la banque de données nationale - Bruxelles
- Léon Luyten - UZ Antwerpen - Dienst Medische Informatie - Edegem
- Ingrid Mertens - FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu - Brussel
- Agnes Meulemans - Belgian Society of Emergency and Disaster Medicine (BESEDIM) - Leuven
- Anne Van de Voorde - Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) - Brussel
- Johnny Van der Straeten - Belgische Vereniging der Ziekenhuizen - Edegem
- Hilde Van Dongen - Federaal Wetenschapsbeleid - Brussel
- Arthur Vleugels - Centrum voor ziekenhuis en verplegingswetenschap - Leuven

Documentatie :

Optimalisatie van de verkeersongevallenstatistieken : eindrapport  Derweduwen, Patric - Doom, Ruddy  Brussel : Federaal Wetenschapsbeleid, 2005 (SP1511)
[Om te downloaden]  [Om te bestellen