NL FR EN
www.belgium.be

Duurzaamheidseffecten van verkeersmanagementsystemen

Onderzoeksproject CP/40 (Onderzoeksactie CP)

Personen :

  • Prof. dr.  DE MOOR Bart - Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004
  • Prof. dr.  IMMERS Ben - Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004
  • Prof. dr.  PROOST Stef - Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004
  • Prof. dr.  BASTIN Georges - Université Catholique de Louvain (UCLouvain)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004
  • Prof. dr.  CAMPION Guy - Université Catholique de Louvain (UCLouvain)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004
  • Prof. dr.  BOEL René - Universiteit Gent (UGent)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/2001-30/11/2004

Beschrijving :

Context

We willen het gebruik van geavanceerde verkeersmanagement systemen (ATMS) bestuderen bij het verruimen van de capaciteit van het Belgische wegennetwerk. ATMS bestaan uit actuatoren die interageren met de verkeersstroom of de weg en uit regelstrategieën. Deze regelstrategieën worden zo opgesteld dat de duurzaamheid gemaximaliseerd wordt. Door gebruik te maken van de juiste optimalisatietechnieken en simulatiemodellen, die het evenwicht vinden tussen nauwkeurigheid en rekentijd, zal het resultaat, in de vorm van een regelstrategie, grondig verbeterd worden. Op nationaal vlak kunnen de ontwikkelde verkeersmodellen geïmplementeerd worden in de Belgische verkeerssituatie, wat aanleiding zal geven tot optimaler vloeiende verkeersstromen met het oog op bepaalde karakteriseringen van duurzaamheid.


Beschrijving van het project

Doelstellingen

Dit project situeert zich rond het concept ‘duurzame verkeersregeling’. Een nadere beschouwing leert ons dat verkeer dynamisch van aard is. Het is gebaseerd op vraag en aanbod, waarbij de vraag wordt gevormd door de reizigers die zich willen verplaatsen (het transport) en het aanbod wordt gekarakteriseerd door de beschikbare wegeninfrastructuur. Het dynamisch gedrag wordt beschreven door wiskundige modellen. Gebruikend makend hiervan kunnen we voor het Belgische verkeerswegennet adaptieve regelstrategieën ontwikkelen die op de dynamische effecten inspelen. De hoofddoelstelling is om een duurzaam verkeerspatroon te bewerkstelligen, waarbij de duurzaamheid wordt verkregen door het implementeren van diverse technologieën (zoals wiskundige modellering, regeltechniek...).


Methodologie

Een belangrijk component in de context van dit verkeersonderzoek wordt gevormd door de karakterisering van het begrip ‘duurzaamheid’. Hiertoe worden verschillende doelstellingen inzake duurzaamheid uitgewerkt (zoals bereikbaarheid, veiligheidsaspecten, milieueffecten...) en gebundeld in een wiskundige kostfunctie. Daarnaast wordt bepaald welke de te gebruiken verkeersnetwerkstructuur zal zijn (het autosnelwegennet, op bepaalde plaatsen aangevuld met het secundaire regionale wegennet). Ook het karakteriseren van het vraagpatroon (dynamisch in de tijd) is een belangrijk onderdeel. Het uitgangspunt wordt dan gevormd door het verzamelen van allerhande verkeersmeetgegevens (vergaard door lusdetectoren in het wegdek, camera’s, GSMC...). Tenslotte wordt de verkeerssituatie geoptimaliseerd (aan de hand van de kostfunctie) met behulp van simulatiemodellen op computer, wat resulteert in optimaal stromend verkeer, gegeven de na te streven duurzaamheidsaspecten.


Interactie tussen de verschillende partners

Er werd in dit onderzoek op basis van het ingediende voorstel een initiële planning opgesteld. Tijdens het project komen de verschillende partners regelmatig samen waarbij de koers die het onderzoek vaart indien nodig aangepast en bijgestuurd kan worden. Aan elke partner worden specifieke taken toegewezen, dit op basis van hun individuele expertise in de diverse vakgebieden. Sommige van die taken overlappen met die van andere partners waardoor de interne samenwerking nog extra wordt gestimuleerd.


Verwachte resultaten en/of producten

Een belangrijk resultaat wordt gevormd door het verkrijgen van een diepgaander inzicht in de verwerking van de verkeersmeetgegevens. Daarnaast zal het onderzoek resulteren in het opstellen van een werkend dynamisch verkeersmodel dat kan dienen voor de afstelling van de gebruikte wiskundige modellen, het schatten van het dynamische vraagpatroon en de evaluatie van de kostfunctie. Het meest relevante resultaat zal bestaan uit het optimaal laten vloeien van verkeersstromen, dit door middel van maatregelen zoals toeritdosering, snelheidsharmonisatie, eventueel routegeleiding... Een beoogde valorisatiepiste wordt gevormd door het in de praktijk toepassen van het verkeersmodel op het Belgische verkeerswegennet, wat zal leiden tot de verbetering van het bestaande wegtransportsysteem.


Partners

Activiteiten

KULeuven, Departement Elektrotechniek ESAT, onderzoeksgroep SCD (SISTA), Bart De Moor
- projectcoördinatie, inventarisatie meetgegevens, schatten vraagpatroon, opstellen modellen, optimalisatie en regeling

KULeuven, Departement Burgerlijke Bouwkunde, onderzoeksgroep Verkeer en Infrastructuur, Ben Immers
- inventarisatie meetgegevens, schatten vraagpatroon, opstellen modellen

KULeuven, Departement Economie, Centrum voor Economische Studies, onderzoeksgroep Energie, Transport en Ecologie, Stef Proost
- opstellen kostfunctie

UCL, Département d’ingénierie mathématique, Center for Systems Engineering and Applied Mathematics (CESAME), Georges Bastin en Guy Campion
- integratie van de diverse modellen

RUG, Elektrische Energietechniek, onderzoeksgroep SYSTeMS, René Boel
- inventarisatie meetgegevens


Coördinaten

Bart De Moor
Katholieke Universiteit Leuven (KULeuven)
Departement Elektrotechniek ESAT - Onderzoeksgroep SCD (SISTA)
Kasteelpark Arenberg 10, B-3001 Heverlee
Tel: +32 (0)16 32 17 09; Fax: +32 (0)16 32 19 70
bart.demoor@esat.kuleuven.ac.be
http://www.esat.kuleuven.ac.be/sista-cosic-docarch

Ben Immers
Katholieke Universiteit Leuven (KULeuven)
Departement Burgerlijke Bouwkunde - Onderzoeksgroep Verkeer en Infrastructuur
Kasteelpark Arenberg 40, B-3001 Heverlee
Tel: +32 (0)16 32 16 69; Fax: +32 (0)16 32 16 89
ben.immers@bwk.kuleuven.ac.be
http://www.esat.kuleuven.ac.be/traffic/indexnl.htm

Stef Proost
Katholieke Universiteit Leuven (KULeuven)
Departement Economie - Centrum voor Economische Studiën
Onderzoeksgroep Energie, Transport en Ecologie
Naamsestraat 69, B-3000 Leuven
Tel: +32 (0)16 32 68 01; Fax: +32 (0)16 32 67 96
stef.proost@econ.kuleuven.ac.be
http://www.econ.kuleuven.ac.be/ew/academic/energmil

Georges Bastin
Université Catholique de Louvain (UCL)
Département d’ingénierie mathématique - Center for Systems Engineering and Applied Mathematics - Onderzoeksgroep CESAME
Bâtiment Euler, Avenue Georges Lemaître 4, B-1348 Louvain-La-Neuve
Tel: +32 (0)10 47 80 38; Fax: +32 (0)10 47 21 80
bastin@auto.ucl.ac.be
http://www.csam.ucl.ac.be

Guy Campion
Université Catholique de Louvain (UCL)
Département d’ingénierie mathématique - Center for Systems Engineering and Applied Mathematics - Onderzoeksgroep CESAME
Bâtiment Euler, Avenue Georges Lemaître 4, B-1348 Louvain-La-Neuve
Tel: +32 (0)10 47 25 91; Fax: +32 (0)10 47 21 80
campion@auto.ucl.ac.be
http://www.csam.ucl.ac.be


René Boel
Universiteit Gent (RUG)
Onderzoeksgroep SYSTeMS
Technologiepark-Zwijnaarde 9, B-9052 Zwijnaarde
Tel: +32 (0)9 264 56 58; Fax: +32 (0)9 264 58 40
rene.boel@rug.ac.be
http://www.systems.ugent.be


Gebruikerscomité

Dhr. Reginald Keygnaert - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - LIN - Mobiliteitscel
Dhr. Jos Verbeeck - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Afdeling Wegen Antwerpen
Dhr. Dirk Engels - Tritel
Mevr. Tania Van Mierlo - Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
AMINAL - Departement Leefmilieu en Infrastructuur
Dhr. Ensch-Famenne - Adviseur bij het Bestuur van Wegverkeer en Infrastructuur - Dienst veiligheid
Dhr. Georges Jamart - Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden (DWTC)
Mevr. Hilde Van Dongen - Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden (DWTC)
Dhr. Eric Kenis - Ministerie van de Vlaamse Overheid - Departement verkeersstudies en verkeersmanagement centrum

Documentatie :

Sustainability effects of traffic management systems : final report  De Moor, Bart - Bellemans, Tom - Maerivoet, Sven ... et al  Brussels : Belgian Science Policy, 2006 (SP1723)
[Om te downloaden