Onderzoeksproject CP/44 (Onderzoeksactie CP)
Context
Het gemeenschappelijk onderzoeksteam Brussel (VUB) - Luik (ULg) is op dit moment de belangrijkste Belgische onderzoeksgroep in het domein van het intermodaal transport. Het huidige project heeft als doel de verdere ontwikkeling van een werkelijk intermodaal plan, dat zich toespitst op de "missing links" van het openbaar beleid en dat specifieke strategische implicaties omvat voor de divers betrokken actoren en meer bepaald voor de nationale en regionale overheden, transportbedrijven en transportgebruikers.
Beschrijving van het project
Vorige onderzoeken hebben geleid tot de conclusie dat, om een sterkere groei van het intermodaal vervoer in België mogelijk te maken, zowel de mensen in het veld als de beleidsmakers zich zouden moeten concentreren op specifieke elementen, waar tot op heden weinig rekening mee gehouden wordt. Het huidig onderzoeksproject stelt een diepgaand onderzoek voor naar deze elementen.
Het door het team voorgestelde onderzoeksproces bevat een diepgaande aanpak die complementair is met degene die gewoonlijk door een academisch onderzoek gevolgd wordt. De voorgestelde onderzoeksdomeinen moeten beschouwd worden als de basis voor een nieuw beleid aangaande multimodaal vervoer om de creatie van een meer aantrekkelijke, transparante en samenwerkende omgeving te bewerkstelligen voor de diverse actoren van intermodaal transport.
De voorgaande onderzoeksacties hebben het mogelijk gemaakt om een duidelijk beeld te vormen van de verschillende hindernissen voor de bestaande intermodaliteit in België. De belangrijkste obstakels voor de groei van intermodaal vervoer zijn het gebrek aan een coherente lokalisatiepolitiek voor terminals, het gebrek aan doorzichtigheid van de intermodale markt waardoor een modale wijziging bemoeilijkt wordt alsook kwaliteitsproblemen van het intermodaal transport ten opzichte van het wegvervoer.
Doelstellingen
Het huidige project is enerzijds gericht op het samenvoegen van de basiskennis die door de twee onderzoeksgroepen reeds opgedaan werd en anderzijds op verder onderzoek naar de ontwikkeling van een echt intermodaal plan, dat op de ‘missing links’ van het openbaar beleid focust en dat de specifieke strategische gevolgen voor de diverse actoren (federale en regionale regeringen, transportondernemingen en gebruikers) zal bevatten.
De onderzoeksteams van dit gemeenschappelijke project hebben elementen geïdentificeerd die een diepgaande studie noodzakelijk maken, namelijk:
1) Een instrument om de prijzen van het intermodaal vervoer op te volgen.
2) Een analyse van de meest kritische diensten met toegevoegde waarde die de operators van een intermodale terminal zouden moeten leveren.
3) Een geheel van richtlijnen om de behandeling van de goederen te optimaliseren zodat het intermodaal transport gestimuleerd wordt.
4) Een instrument om de ‘modal scan’ op te volgen.
Methodologie
Deze vier elementen stellen elk een aparte werkmodule voor. Meer specifiek zal elk element onderzocht worden op basis van vier componenten:
- Het internationaal wetenschappelijk onderzoek betreffende het onderwerp.
- De resultaten van vorige onderzoeken die door het team uitgevoerd werden.
- De huidige inspanningen (of het gebrek eraan) van verschillende professionele organisaties en openbare instellingen betreffende de problematiek, zowel op Belgisch als Europees vlak.
- De samenhang tussen de doelstellingen van de transportpolitiek van de federale en regionale regeringen in België.
1) Instrument om de prijzen te analyseren
Het huidige project wenst de transparantie op het niveau van de intermodale transportkosten te verbeteren door een enquête-instrument te ontwikkelen en toe te passen in samenwerking met de voornaamste aanbieders van intermodaal vervoer.
2) Te leveren diensten
Hier worden de diensten gedefinieerd die de bereidheid van de gebruikers om een hogere prijs te betalen voor intermodaal vervoer ten opzichte van unimodaal wegvervoer, zou verhogen (bijv. stockbeheer).
3) Richtlijnen voor de groepering van goederen
Een evaluatiemodel laat toe om een overzicht te bekomen van het actuele groeperingsproces in functie van de mogelijkheden aangeboden door de nieuwe generatie terminals.
4) Instrument voor de modal scan
Het onderzoeksteam zal een aantal onderzoeken uitvoeren bij bedrijven met hoog potentieel qua volumetransfert.
Interactie tussen de verschillende partners
Iedere partner zal betrokken zijn in de ontwikkeling van verscheidene werkmodules, enerzijds als verantwoordelijke, anderzijds als partner.
ANAST zal verantwoordelijk zijn voor volgende punten:
- Een instrument om de prijzen van het intermodaal vervoer op te volgen.
- Een analyse van de meest kritische diensten met toegevoegde waarde die de operators van een intermodale terminal zouden moeten leveren.
De VUB zal verantwoordelijk zijn voor volgende punten:
- Een geheel van richtlijnen om de behandeling van de goederen te optimaliseren zodat het intermodaal transport gestimuleerd wordt.
- Een instrument om de ‘modal scan’ op te volgen.
Verwachte resultaten
Het onderzoeksteam zal de dossiers leveren die de actuele "missing links" dekken.
Het stimuleren van het intermodaal vervoer is een belangrijke prioriteit van politieke besluitvormers makers. Daar de congestie en andere externaliteiten te wijten aan het wegvervoer waarschijnlijk zullen toenemen, moeten openbare instellingen richtlijnen opstellen die het intermodaal vervoer begunstigen.
Naast de talloze publicaties die dit project zal voortbrengen, zal het onderzoeksteam de resultaten presenteren tijdens het World Conference on Transport Research (WCTR) van 2004 en op talrijke Europese conferenties.
De transportsector zal baat halen uit dit project zowel op directe als op indirecte wijze.
Partners
Activiteiten
ANAST
Het departement ANAST van de universiteit van Luik is belast met onderzoeksactiviteiten, opleiding en consultancy op het vlak van analyse van intermodale transportsystemen. Het werd opgestart door Prof. Jean Marchal (gewoon hoogleraar aan de Universiteit van Luik en Belgisch expert op het vlak van transportmodellering, technische en economische analyse van transportsystemen en planopstelling van intermodaal transport) en wordt tevens door hem geleid.
De voornaamste onderzoeksmethodologie van ANAST is gebaseerd op de realisatie van een globale geïntegreerde aanpak rekening houdend met technische, economische en socio-economische transportsystemen, gerealiseerd op interdisciplinaire wijze en ondersteund door een stevige evaluatietechniek en decision support instrumenten.
VUB-BEDR
De vakgroep Bedrijfseconomie en Strategisch Beleid van de Vrije Universiteit Brussel is gespecialiseerd op het vlak van de evaluatie van het transportbeleid en commerciële en overheidsinteracties in diverse economische sectoren (met inbegrip van het R&D-beleid, het commercieel- en investeringsbeleid en het industrieel beleid). Prof. A. Verbeke en Prof. C. Macharis ondersteunen binnen deze vakgroep het onderzoek op het vlak van personen- en goederentransport. Prof. Verbeke is tevens verbonden aan de Universiteit van Antwerpen, de Katholieke Universiteit van Leuven (UCL), het Templeton college en de Universiteit van Oxford. Hij publiceerde 14 boeken en 160 referentieartikels. Prof. C. Macharis doceert de vakken Transporteconomie en logistiek management en Sustainable Mobility and Supply Chain Management aan de Managementsschool Solvay van de Vrije Universiteit Brussel.
Coördinaten
Promotor
Jean Marchal
Université de Liège (ULg)
Architecture navale et analyse des systèmes de transport (ANAST)
1, chemin des Chevreuils, Bât B52/3, B-4000 Liège
Tel: +32 (0)4 366 92 27; Fax: +32 (0)4 366 91 33
J.Marchal@ulg.ac.be
http://www.ulg.ac.be/anast
Partner
Cathy Macharis en Alain Verbeke
Vrije Universiteit Brussel (VUB)
Vakgroep voor Bedrijfseconomie en Strategisch Beleid
Pleinlaan 2, B-1050 Brussel
Tel: +32 (0)2 629 22 86; Fax : +32 (0)2 629 20 60
cathy.macharis@vub.ac.be
http://www.vub.ac.be/bedr/
Bases of a growth of intermodal transport in Belgium: The search of "Missing Links" : final report
Marchal, Jean - Macharis, Cathy - Verbeke, Alain ... et al Brussels : Federal Science Policy, 2007 (SP1766)
[Om te downloaden]
[Om te bestellen]