Onderzoeksproject MD/DD/04 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen
Het project heeft tot doel de marginale externe kosten van transportmiddelen in België te bestuderen. Alle belangrijke vervoermiddelen worden geanalyseerd, behalve lucht- en zeevervoer. Voor personen- en goederenvervoer wordt telkens een onderscheid gemaakt naar modus (weg, spoor, binnenvaart), naar type voertuig (groot- klein, type van aandrijving, soort van brandstof, emissie-uitrusting) en naar gebruiksmodaliteiten (soort van weginfrastructuur, bezetting van infrastructuur, rijstijl enz.). Een onderscheid wordt gemaakt telkens de marginale externe kosten significant kunnen verschillen.
Er worden vier soorten externe kosten bestudeerd: congestie, milieu, wegslijtage en verkeersongevallen. Het accent ligt op de externe kosten bij het gebruik van voertuigen.
Methodologie
De externe kosten worden alle volgens eenzelfde berekeningsschema benaderd zodat ze geaggregeerd kunnen worden. Zij worden eveneens gedesaggregeerd naar hun impactschaal: de lokale bevolking (geluid), het gewest, het land, de EG en het wereldniveau. Er wordt de optie genomen om de externe kosten te berekenen voor typesituaties in het recente verleden (1995) en voor een toekomstige situatie (2005). Tenslotte wordt getracht externe kostenfunkties te bekomen eerder dan puntschattingen omdat voor het beleid de externe kosten met en zonder beleid moeten gekend zijn. Het onderzoek is zo opgevat dat resultaten van detailonderzoek buiten het consortium kunnen ingepast worden.
Inzake congestie ligt het accent enerzijds op de monetaire waardering van de tijdsverliezen in een Belgische context en anderzijds, op het bekijken van de dynamische en ruimtelijke aspecten van congestie voor het evalueren van de externe kosten, op de invloed van informatieverschaffing (nieuwe informatietechnologieën) op congestie, en op de interactie tussen congestie en andere externe effecten.
Inzake milieu wordt er een onderscheid gemaakt tussen luchtverontreiniging, geluid en vaste afvalproblemen. De externe effekten worden in eerste instantie uitgerekend in fysieke eenheden die vervolgens monetair gewaardeerd worden. In het onderdeel milieu wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de Extern-E methodologie die de laatste jaren in Europees verband wordt gebruikt voor elektriciteitscentrales.
Wat betreft de externe kosten verbonden aan wegslijtage ligt de nadruk op de toepassing van de bestaande methodologie op de Belgische situatie.
Voor verkeersongevallen wordt de methodologie opnieuw onder de loep genomen en worden de externe kosten berekend aan de hand van Belgische gegevens die rekening houden met faktoren zoals rijgedrag, verkeersregels en verzekeringsmodaliteiten.
Voor alle externe kostencategorieën wordt zoveel mogelijk originele informatie voor België verzameld en worden een aantal methodologische problemen specifiek aan de berekening van externe kosten, aangepakt.
Potentiële gebruikers
- Beleidsmakers
- Transportmodellen
- Onderzoek
Link naar duurzame ontwikkeling
Het project bestudeert de vier belangrijkste soorten van impacts verbonden aan het gebruik van transport: congestie, milieu, wegslijtage en verkeersongevallen. Voor elk van deze kostencategorieën wordt een analyse gemaakt van de effecten van de verschillende vervoermiddelen. Vervolgens worden de effecten volgens ‘state of the art’ technieken omgezet in monetaire waarden, zoadt onderling vergelijkbare ramingen van externe kosten worden bekomen.
The external costs of transportation: final report
Brussels: OSTC, 2001 (SP0850)
[Om te downloaden]
The external costs of transportation: summary report
Brussels: OSTC, 2001 (SP0851)
[Om te downloaden]
De externe kosten van transport: synthese verslag
Brussel: DWTC, 2001 (SP0852)
[Om te downloaden]