NL FR EN
www.belgium.be

Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit

Onderzoeksproject MD/DD/10 (Onderzoeksactie MD)

Personen :

Beschrijving :

Doelstellingen
De hoofddoelstelling is na te gaan of telewerken bevorderlijk is voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit. Onderzoek in dit domein is gerechtvaardigd doordat telewerken niet alleen verkeerscongestie maar ook emissies, energieconsumptie en verkeersongevallen kan verminderen. De bedoeling is het mobiliteitsprobleem in Brussel vanuit een nieuwe invalshoek aan te pakken.

De doelstellingen van dit onderzoek zijn de volgende :

1. opstellen van een 'state of the art' : een overzicht van het huidige wetenschappelijk onderzoek inzake telewerken;
2. beschrijven van ervaringen met telewerken in het buitenland met bijzondere aandacht voor :
- beleidsmaatregelen genomen door de overheden ter bevordering van telewerken;
- bedrijven die optreden als benchmark aangaande telewerken.
We zullen dit doen voor een aantal landen : Singapore, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Denemarken, de Verenigde Staten, Nederland en Ierland.
3. in kaart brengen van de huidige situatie in België aangaande telewerken :
a) het in kaart brengen van het aantal telewerkers onder de Brusselse beroepsbevolking volgens sector en beroep;
b) nagaan wat de organisatorische vereisten zijn voor het toepassen van telewerken. Vervolgens wordt een model ontwikkeld dat het keuzeproces aangaande telewerken bekijkt vanuit het standpunt van de individuele werknemer.
4. nagaan hoe de factoren die bepalen of iemand gaat telewerken, kunnen worden omgezet in beleidsinstrumenten;
5. de invloed nagaan van de beleidsinstrumenten op het aantal telewerkers in Brussel;
6.nagaan van de impact van beleidsinstrumenten op verkeerscongestie, verkeersongevallen, energieverbruik en emissie.


Methodologie

Om de invloed van telewerken op het congestieprobleem in Brussel na te gaan, worden de volgende stappen ondernomen :

1. opstellen van een 'state of the art' : het onderzoeken van het wetenschappelijk onderzoek inzake telewerken.

2. het in kaart brengen van de internationale ervaringen aangaande telewerken :
a) nagaan van de beleidsmaatregelen die momenteel in het buitenland van toepassing zijn ter bevordering van telewerken
b) Het bekijken van bedrijven die optreden als benchmark wat betreft telewerken.

3. weergeven van de situatie in Brussel :
a) bepaling van het huidig telewerkersbestand (omvang, vorm, sectorale concentratie);
b) bepalen van de organisatorische aanpassingen die nodig zijn om telewerken te kunnen toepassen
bepalen van de motivering en het individueel keuzepatroon van de werknemers die momenteel actief zijn binnen een telewerkproject.
stap a) en b) zullen uitgevoerd worden op basis van :
- het vergaren van (nationale en internationale) statistische informatie en gegevens bij telewerkverenigingen (bijvoorbeeld de 'Belgian Teleworking Associatian' en de 'European Telecommuting on-line');
- het uitvoeren van een enquête bij de Brusselse bedrijven en hun telewerkers.

4. uitgaande van de kennis van de huidige keuzepatronen zullen beleidsinstrumenten ontwikkeld worden die deze keuze voor telewerk kunnen beïnvloeden;

5. bepaling van het potentieel van telewerk rekening houdend met
a) de verderzetting van het huidige beleid;
b) de impact van mogelijke beleidsinstrumenten.
Uit a) en b) vloeien verschillende scenario’s op korte en middellange termijn voort met betrekking tot de omvang van het fenomeen van telewerken.

6. nagaan van de invloed van de scenario’s op de verkeerssituatie. Dit zullen we achterhalen door het uitvoeren van een verkeersdagboekenquête.


Potentiële gebruikers

Uiteraard zullen de onderzoeksresultaten in eerste instantie overgemaakt worden aan de Brusselse overheid. Hierdoor beschikt zij over wetenschappelijke gronden waarop telewerken als beleidsinstrument kan geïntroduceerd worden om duurzame mobiliteit en ontwikkeling te promoten.
De onderzoeksresultaten zullen ook worden doorgegeven aan de 'Belgian TeleWorking Association' en de 'European Telecommuting on-line', langs deze weg zullen de onderzoeksresultaten ter beschikking zijn van zowel bedrijven als werknemers die zich willen engageren in een telewerk project.
Tevens zal een brede informatie doorstroming georganiseerd worden naar de Brusselse bedrijfswereld. Bedrijven die meewerkten aan de enquête worden uiteraard persoonlijk aangeschreven. Voorts zal het Centrum voor Bedrijfseconomie werken langs een netwerk van contacten met professionele organisaties, Verbond van Ondernemingen te Brussel, Belgische Vereniging der Banken en anderen. De promotor van het project zal de onderzoeksresultaten gebruiken als een case studie in de gebieden van overheidsbeleid analyse en strategisch management.


Link naar duurzame ontwikkeling

Telewerken biedt niet alleen een mogelijke oplossing voor het congestieprobleem in Brussel. Het past daarenboven uitstekend in een programma voor duurzame ontwikkeling en mobiliteit daar het tevens neveneffecten heeft aangaande de werkgelegenheid, het milieu en de ruimtelijke ontwikkeling.
Werkgelegenheid :
De technologieën die noodzakelijk zijn voor telewerken kunnen de basis vormen voor het ontwikkelen van nieuwe diensten en industrieën. Daarnaast kan telewerken resulteren in een verhoging van de productiviteit van de bestaande bedrijven waardoor zij competitiever worden op wereldvlak en aldus hun marktaandeel kunnen vergroten.
Milieu :
Telewerken gaat gepaard met minder verplaatsingen en kan aldus het energieverbruik verminderen evenals de emissie van koolstof monoxide (CO), natrium oxide (NOx), koolwaterstof (HC) en koolstof dioxide (CO2).
Ruimtelijke ontwikkeling :
Telewerken kan dankzij de herverdeling van werkgelegenheid economisch achtergebleven gebieden een nieuwe impuls geven.

Documentatie :

Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit: eindverslag    Brussel: DWTC, 2001 (SP0872)
[Om te downloaden

Telewerken: een nieuw perspectief op mobiliteit: samenvatting    Brussel: DWTC, 2001 (SP0873)
[Om te downloaden

Teleworking: a new perspective on mobility: summary    Brussels: OSTC, 2001 (SP0874)
[Om te downloaden