NL FR EN
www.belgium.be

Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid

Onderzoeksproject MD/DD/12 (Onderzoeksactie MD)

Personen :

  • M.  TOINT Philippe - Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix (FUNDP)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/1997-30/11/2000
  • Prof. dr.  PROOST Stef - Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/12/1997-30/11/2000

Beschrijving :

Doelstellingen

De doelstelling van het project is om economische prijszettingsmodellen en verkeersmodellen (netwerkmodellen) samen te voegen, om zo een betere evaluatie van stedelijk transport- en milieubeleid mogelijk te maken. Het resulterende model zal worden toegepast in een gevalstudie (of gevalstudies).


Methodologie

Er wordt vertrokken van bestaande economische modellen, die de vraagzijde en de welvaartsevaluatie benadrukken, en netwerkmodellen, die karakteristieken van het wegennetwerk en van verkeersstromen benadrukken. Er zal worden onderzocht hoe de integratie het best kan gebeuren, waarbij wordt gestreefd naar een volledig geïntegreerd numeriek model. Belangrijke onderzoekspunten betreffen het optimale niveau van ruimtelijke (des)aggregatie, het toevoegen van publiek transport modi aan het bestaande netwerkmodel, het verbeteren van de kostenweergave van publiek transport in het bestaande economische model, en de constructie van een welvaartsmaatstaf in een ruimtelijk gedesaggregeerd model.


Potentiële gebruikers

De gevalstudies zijn van direct nut voor beleidsvoorbereidend werk.
De ontwikkelde methode is bruikbaar voor beleidsanalyse in Belgische en Europese steden.
De methode zal het onderwerp vormen van wetenschappelijke publicaties. Verdere publicaties zijn voorzien over de invloed van stedelijke topologie op het transportbeleid.


Link naar duurzame ontwikkeling

Transportbeleid zal worden geëvalueerd aan de hand van een sociale welvaartscriterium. Sociale welvaart omvat milieuwaarden (via monetaire waardering van externe kosten zoals lawaai en luchtvervuiling), aspecten van verkeersveiligheid (via externe ongevalskosten), private kosten (tijd, resource kosten, transactiekosten) en aspecten van overheidsfinanciën.
Sociale welvaart is een systematisch en omvattend criterium ter beoordeling van duurzame mobiliteit in haar multidimensionele aspecten.

Documentatie :

Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid: eindverslag    Brussel: DWTC, 2001 (SP0878)
[Om te downloaden

Integratie van verkeers- en economische modellen voor evaluatie van stedelijk transportbeleid: samenvatting    Brussel: DWTC, 2001 (SP0879)
[Om te downloaden

Integration of traffic and economic models for the assessment of urban transport policy: summary    Brussels: OSTC, 2001 (SP0880)
[Om te downloaden