Onderzoeksproject MD/DD/13 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen van het onderzoek
De bedoeling van dit onderzoeksvoorstel is vertrekkende van een analyse van de bestaande maatregelen met betrekking tot snelheidsbeheersing te komen tot beleidsvoorstellen waarbij een mix van verschillende maatregelen worden voorgesteld. Deze mix van voorstellen moet zich zowel situeren in het voertuig, bij de bestuurder en de omgeving. Het vertrekpunt van deze studie is het opstellen van beleidsmaatregelen die snelheidsbeheersing door ingrepen in het voertuig laten ondersteunen door maatregelen in de omgeving (infrastructuur) en de verkeersdeelnemers.
Wetenschappelijke doelstelling
Het inhoudelijk onderbouwen van beleidsmaatregelen die betrekking hebben op snelheidsbe-heersing via ingrepen in het voertuig.
Het scheppen van een samenhangend kader waarbinnen deze maatregelen geflankeerd worden door maatregelen in de omgeving en de verkeersdeelnemer.
Het situeren van snelheidsbeheersingsmaatregelen binnen het kader van duurzame ontwik-keling.
Het opstellen van een methodiek voor het opbouwen van een maatschappelijk draagvlak voor snelheidsbeheersingsmaatregelen.
Beleidsdoelstelling
Naast het onderzoeken van de doeltreffendheid van het huidige beleidsinstrumentarium met betrekking tot snelheidsbeheersing, wil dit onderzoeksvoorstel aan het beleid een nieuw, geïntegreerd snelheidsbeheersingsmodel aanbieden waarbij vertrokken wordt van ingrepen in het voertuig en infrastructurele maatregelen die gebaseerd zijn op doordachte stratencategorisering.
Bij het ontwerpen van een dergelijke, nieuwe beleidsdoelstelling zullen de noodzakelijke flankerende beleidsmaatregelen in de infrastructuur en naar het gedrag van de verkeersdeel-nemers worden aangegeven.
Op deze wijze zal elke maatregel gericht op snelheidsbeheersing getoetst worden op het draagvlak. De aanvaardbaarheid van deze maatregelen op de verschillende beleidsniveaus zullen onderzocht worden.
Maatschappelijke doelstelling
Mobiliteit, binnen het concept van duurzame ontwikkeling, wil de groeiende incompabiliteit van de mobiliteit met de leefomgeving wegwerken. Met deze incompatibiliteit wordt de toenemende onleefbaarheid en onbereikbaarheid bedoeld. Duurzame mobiliteit streeft er naar om een evenwicht te bereiken tussen mobiliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid. Twee van de belangrijkste maatschappelijke problemen die de (auto)mobiliteit met zich meebrengt, vormen de onveiligheid en de onleefbaarheid.
De hoge tol aan verkeersdoden, verkeersslachtoffers en materiële schade is niet langer maatschappelijk aanvaardbaar.
Bij het toepassen van beleidsmaatregelen is van essentieel belang om het draagvlak voor dergelijke maatregelen te versterken. Uit dit onderzoek kan ook blijken in welke mate en voor welke snelheidsbeheersingsmaatregelen, een voldoende maatschappelijk draagvlak aanwezig is. Bij het peilen naar het draagvlak zullen de verschillende geledingen van het maatschappelijk veld aan bod komen; dit geldt ook voor alle verkeersdeelnemers en niet alleen voor die voertuigcategorie waarop de maatregel zal worden toegepast.
Bij de valorisatie van de onderzoeksresultaten zal dan eveneens het versterken van het draagvlak prioritair zijn.
Methodologie
Verkeersveiligheidsmaatregelen worden getoetst op de drie aspecten: voorstellen in het voertuig, bij de bestuurder en de omgeving. Vertrekkende van een analyse naar de efficiëntie van de bestaande verkeersmaatregelen met betrekking tot snelheidsbeheersing, worden nieuwe maatregelen naar het voertuig toe getoetst aan de omgeving en de bestuurder; evenals maatregelen op het infrastructurele vlak die op een vernieuwde manier gegenereerd moeten worden binnen een expliciete stratencategorisering. Vermits ondermeer de verschillende beleidsniveaus -horizontaal en verticaal- in het onderzoek naar het draagvlak worden betrokken, zal invulling gegeven worden aan de subsidiariteit en de haalbaarheid. De haalbaarheid wordt bijkomend onderzocht via het bepalen van het draagvlak bij de verkeersdeelnemers en producenten.
Potentiële gebruikers
Het onderzoek is beleidsvoorbereidend doordat naar het bestaande draagvlak wordt gepeild. Op deze wijze kan het beleid -administratie, wetgevende en uitvoerende macht- en producenten respectievelijk de beleidsstrategie en de bedrijfstrategie ontwikkelen om op de aanvaardbaarheid van bepaalde snelheidsmaatregelen in het voertuig, in te spelen.
Voor de gebruikers is het belang gelegen in bekomen van veiligheidsmaatregelen die dichter bij de verwachtingspatroon van de verkeersdeelnemers liggen en terzelfdertijd de verkeersveiligheid bevorderen.
Link naar duurzame ontwikkeling:
Mobiliteit binnen het concept van duurzame ontwikkeling wil de dreigende incompatibiliteit van de mobiliteit met de leefomgeving wegwerken. Met de incompatibiliteit met de leefomgeving wordt de leefbaarheid en de bereikbaarheid bedoeld. Duurzame mobiliteit streeft ernaar om een evenwicht te bereiken tussen mobiliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Twee van de belangrijke maatschappelijke problemen die de (auto)mobiliteit met zich meebrengt, vormen de onveiligheid en de onleefbaarheid. De onveiligheid komt tot uiting in de maatschappelijk onaanvaardbare tol aan mensenlevens en gekwetsten terwijl de onleefbaarheid ondermeer betrekking heeft op geluidsoverlast, emissies schadelijke stoffen, oversteekbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, onveiligheidsgevoel.
De snelheidsbeheersing speelt bij deze faktoren een belangrijke rol. Beleidsmaatregelen die de snelheid effektief beheersen, leveren een bijdrage tot een grote verkeersveiligheid en -leefbaarheid
Naar een draagvlak voor een voertuigtechnische snelheidsbeheersing binnen een intrinsiek veilige verkeersomgeving: eindverslag
Brussel: DWTC, 2001 (SP0881)
[Om te downloaden]