Onderzoeksproject MD/DD/14 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen van het onderzoek
Het project beoogt een geïntegreerde studie van bestaande en potentiële beleidsmaatregelen ter invulling van de internationale CO2- en ozon (precursoren) verbintenissen door België aangegaan. De beoogde maatregelen kaderen in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Vanuit een geïntegreerde, multidisciplinaire, wetenschap-pelijke invalshoek worden deze maatregelen getoetst op hun effectiviteit, haalbaarheid en subsidiariteit.
Op basis van de resultaten van deze studie zullen voorstellen voor beheer en beleid in het kader van duurzame mobiliteit geformuleerd worden, waarmee België aan haar internationale verbintenissen zal kunnen voldoen vanuit de transportsector.
Methodologie
In het project wordt een methodologie uitgewerkt om op een geïntegreerde manier beleidsmaatregelen van de transportsector te evalueren naar hun bijdrage tot internationale verbintenissen. Het project is opgebouwd uit verschillende werkmodules.
- Module één is een inventarismodule. Enerzijds worden de verschillende verbintenissen die België aangegaan heeft voor de vermindering van CO2 en ozon(precursoren) opgelijst. Anderzijds worden de bestaande en potentiële maatregelen die kaderen in een duurzaam mobiliteitsbeleid geïnventariseerd.
- In module twee wordt de effectiviteit van de verschillende maatregelen berekend waarbij een "Business-As-Usual of ongewijzigd beleidsscenario als vergelijkingsbasis dient.
- In een derde module wordt de haalbaarheid van de verschillende maatregelen onderzocht. De technisch-economische haalbaarheid wordt onderzocht met een simulatiemodel. De sociale haalbaarheid wordt bestudeerd op basis van de sociale kaart.
- In module vier worden de gegevens uit de modules 2 en 3 verwerkt in een multicriteria analyse om tot een rangorde van maatregelen te komen.
- In de vijfde module wordt een kwalitatieve studie van de subsidiariteit uitgevoerd.
- Tenslotte worden in de zesde module beleidsadviezen geformuleerd.
Potentiële gebruikers
Potentiële gebruikers zijn de diverse mobiliteits- en milieuverantwoordelijken, alsook de Belgische experts die een actieve rol spelen bij het opstellen en opvolgen van de internationale verbintenissen ter zake. De resultaten kunnen o.a. gebruikt worden om de Belgische inbreng in de werkgroepen zoals deze van het "Auto-Oil" programma wetenschappelijk te onderbouwen. Ook bij andere besprekingen betreffende de uitlaatgassen van het wegtransport in EU-verband (werkgroepen van de Commissie, Ministerraad) en op internationaal niveau zullen de Belgische experten kunnen putten uit de resultaten van het onderzoek.
Link naar duurzame ontwikkeling
Het project is een geïntegreerde studie waarbij maatregelen voor de transportsector vanuit duurzame mobiliteitsdoelstellingen onderzocht worden naar hun effectiviteit, haalbaarheid en subsidiariteit. De aandacht gaat naar suggesties voor een beleid en beheer dat de drie aspecten mobiliteit, milieu en verkeersveiligheid aanpakt.
Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon: eindrapport
Brussel: DWTC, 2001 (SP0882)
[Om te downloaden]
Maatregelen in de transportsector voor de vermindering van CO2 en troposferische ozon: synthese
Brussel: DWTC, 2001 (SP0883)
[Om te downloaden]
Measures in transport to reduce CO2 and tropospheric ozon: summary
Brussels: OSTC, 2001 (SP0884)
[Om te downloaden]