NL FR EN
www.belgium.be

Binnenscheepvaart en duurzame ontwikkeling: analyse van de groeifactoren in deze markt

Onderzoeksproject MD/DD/17 (Onderzoeksactie MD)

Personen :

Beschrijving :

Doelstellingen van het onderzoek

Om te vermijden dat het verkeer de socio-economische groei zal afremmen, is het absoluut noodzakelijk om alternatieven te zoeken voor de transportgewoonten. Vooral het goederentransport via de binnenscheepvaart, met een enorm potentieel wat capaciteit betreft, lijkt duidelijk een van de oplossingen. Op grond van ecologische, veiligheids- en economische overwegingen kan de binnenscheepvaart bijdragen tot een duurzame oplossing door de huidige en toekomstige problemen van het wegtransport te verminderen. Een intensere economische en ecologische integratie van milieuvriendelijke transportwijzen (spoorweg en scheepvaart) kan een belangrijk politiek doel worden. Toch blijft de verschuiving van het goederentransport naar de binnenscheepvaart tot op vandaag vrij klein. Bevrachters en afzenders blijven integendeel nog altijd de voorkeur geven aan wegtransport, alhoewel de capaciteit van deze wijze van transport op heel wat wegen bijna de limiet heeft bereikt. Daarom bestaat de belangrijkste doelstelling van dit onderzoek erin de bepalende factoren te identificeren die kunnen bijdragen tot een intensiever gebruik en integratie van de binnenscheepvaart in de transportketen, alsook de invloed van deze factoren te analyseren.


Methodologie

De methodologie wordt voorgesteld in de volgende tabel.

BT1 Mogelijkheden tot verschuiving goederentransport naar de Belgische binnenscheepvaart
1.1 Analyse van de goederenvolumes
- gewesten-doorgangen
- soorten goederen
- afstanden
1.2 Potentieel voor de verschuiving
- compatibiliteit met het netwerk van bevaarbare routes
- transportafstand
- Tijd
1.3 Vergelijking van het potentieel voor verschuiving met de capaciteit van de bevaarbare routes
- infrastructuur met inbegrip van havens en overslaguitrustingen
- structuur en omvang van de vloot

BT2 Hindernissen voor deze verschuiving
2.1 Uitwerken van vragenlijsten en interviews
- te ondervragen groepen
- selectiecriteria
- uitwerken en coördineren van vragenlijsten en interviews
2.2 Uitvoeren van de interviews en geschreven vragenlijsten voor de verschillende Belgische verkeersaders
2.3 Analyse van de resultaten
- type en belang van de hindernissen bij de verschuiving
- differentiatie volgens gewesten-doorgangen, soorten goederen, industrieën, enz.

BT3 Voorwaarden voor de verschuiving.
Noodzakelijke vereisten voor een volledige integratie van de binnenscheepvaart in de intermodale transportketen
3.1 Technische optimalisering
- havens/terminals
- overslag/opslag
- conditionering van het transport
3.2 Operationele optimalisering
- de vraag naar organisatie en coördinatie
- verantwoordelijkheden
- administratieve reglementeringen en wetten
3.3. Optimalisering van de markt
- doorzichtigheid
- samenwerking en coördinatie


Potentiële gebruikers

- De openbare instellingen (Ministerie van Transport, van Openbare Werken (Waterwegen), enz.
- De havenautoriteiten;
- De bevrachters.


Samenhang met duurzame ontwikkeling

Het is algemeen geweten dat in termen van verkeersopstoppingen, veiligheid en milieuvervuiling de binnenscheepvaart beter scoort dan het wegvervoer. Daarom is het van belang te weten welke de hindernissen zijn die de verschuiving tegenhouden van het goederentransport over de weg naar het Belgische netwerk van waterwegen, waar specifieke voorwaarden op economisch, administratief, organisatorisch, politiek en infrastructureel vlak

Documentatie :

Transport fluvial et développement durable: rapport final    Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0891)
[Om te downloaden

Transport fluvial et développement durable: synthèse du rapport final    Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0892)
[Om te downloaden

Waterway transportation and its sustainable development: summary report    Brussels: OSTC, 2001 (SP0893)
[Om te downloaden