Onderzoeksproject MD/DD/21 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen van het onderzoek
Toerisme is een van de snelst groeiende economische sectoren, met belangrijke mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe economieën en het creëren van nieuwe jobs. Daar staat tegenover dat toerisme het verzadigingsniveau van onze transportinfrastructuur drastisch doet toenemen, en dat het een negatieve impact heeft op de kwaliteit van het milieu en de veiligheid van onze wegen. Om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van het toerisme duurzaam blijft, moet men dringend meer te weten komen over wat mensen nu eigenlijk aanzet tot een toeristisch gedrag. Wat zijn de bepalende factoren van de vraag naar toeristische mobiliteit?
In dit kader stelt het project zich een drievoudig doel:
Doel één: Het onderzoek maakt een grondige economische analyse van toeristische mobiliteit en stelt een 'sociale kaart' samen van de factoren die gevonden worden op de sociale achtergrond van toeristische mobiliteit.
Doel twee: Het onderzoek ontwikkelt een methodologie om gegevens over sociale praktijken op het spoor te komen, om deze elementaire gegevens verder te analyseren en met elkaar te combineren op één sociale kaart. Tegelijk wordt een gegevensbankstructuur ontwikkeld die in staat is de complexe realiteit van deze een sociale kaart elektronisch voor te stellen en te doorzoeken.
Doel drie: Het valoriseren van de resultaten door publicaties, rapporten, workshops met leidinggevende actoren uit het veld, en de ontwikkeling en gebruik van aangepaste gegevensbanken en meta-gegevensbanken (die online toegankelijk zijn op WWW)
Methodologie
Het werk bestaat uit drie hoofdtaken: het verzamelen, analyseren en valoriseren van de nodige gegevens over de relevante sociale praktijken.
Verzamelen.
Gegevens worden verzameld op grond van een case-studie van het kusttoerisme, en op grond van een economische analyse van bestaande informatie over mobiliteit in het algemeen en toeristische mobiliteit. Bijzondere aandacht gaat uit naar die aspecten van mobiliteit die leiden tot verkeersonveiligheid of natuurschade. Telkens wordt een overzicht gemaakt van de sociale “accessoires” en “attitudes” die bij deze mobiliteit horen. Op grond hiervan worden de basiskenmerken van de sociale praktijken gereconstrueerd.
Analyseren.
Op grond van literatuurstudie worden de gevonden sociale praktijken geanalyseerd zodat hun samenstellende componenten en hun onderlinge samenhang duidelijk worden. Om de voortdurend wisselende complexiteit van deze samenhang te kunnen weergeven wordt een beroep gedaan op de nieuwste methoden voor de uitbouw van een gedistribueerd hypermediasysteem. Dit resulteert in een elektronisch toegankelijke sociale kaart.
Valoriseren:
Om de sociale kaart op de meest relevante manier te presenteren wordt gebruik gemaakt van diepte-interviews met beleidsmakers en expert-bijeenkomsten.
Potentiële gebruikers
De sociale kaart is bruikbaar voor
1. beleidsmakers die verantwoordelijkheid dragen voor de organisatie van mobiliteit, toerisme, verkeersveiligheid en natuurbehoud en voor de bijdrage van België aan de implementatie van internationale conventies over natuurbehoud.
2. managers van natuurgebieden en parken die een duurzaam beheer nastreven waarin natuurbehoud en toerisme samengaan
3. onderzoekers die de sociale factoren willen begrijpen van mobiliteit, verkeersonveiligheid of de toestand van de natuur
Link naar duurzame ontwikkeling
De klemtoon van de studie ligt op de duurzame ontwikkeling van toerisme, met bijzondere aandacht voor toerisme naar natuurgebieden.
Analyse et monitoring des pratiques sociales qui déterminent la demande de mobilité: rapport final
Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0904)
[Om te downloaden]
Analyse et monitoring des pratiques sociales qui déterminent la demande de mobilité: résumé
Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0905)
[Om te downloaden]
Analyzing and monitoring social practices that determine the demand for mobility: abstract
Brussels: OSTC, 2001 (SP0906)
[Om te downloaden]