Onderzoeksproject MD/DD/22 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen van het onderzoek
De belangrijkste doelstelling van deze studie is erop gericht het beheer van de mobiliteit te verbeteren, wat het woon-werkverkeer betreft, door bepaalde aanbevelingen op te stellen over maatregelen die kunnen worden genomen om deze verplaatsingen te beïnvloeden en door de resultaten van het onderzoek te verspreiden. Dit zal worden gedaan in nauwe samenwerking met de mensen die in de praktijk de mobiliteit beheren, met de betrokken actoren (zoals de werkgevers en de werknemers) en de vertegenwoordigers van de plaatselijke, gewestelijke en nationale autoriteiten.
Het komt er dus op aan om de maatregelen voor het beheer van de mobiliteit te identificeren (maatregelen gebonden aan bepaalde plaatsen en algemene maatregelen) die efficiënt, aanvaardbaar en realiseerbaar zijn. In deze optiek moeten de mogelijke gevolgen, de aanvaardbaarheid en de haalbaarheid van een aantal maatregelen m.b.t. de mobiliteit worden geëvalueerd.
In de loop van deze studie zal rekening worden gehouden met twee soorten maatregelen:
a. Maatregelen die gebonden zijn aan een bepaalde plaats: dit zijn maatregelen die moeten worden ingevoerd op het niveau van de onderneming;
b. Maatregelen die erop gericht zijn de algemene voorwaarden te verbeteren. Deze maatregelen zijn niet gebonden aan een bepaalde plaats, maar ze creëren gunstige voorwaarden omdat zij een impact hebben op alle woon-werkverkeer.
Het uiteindelijke resultaat van het project zal een geheel van maatregelen zijn die gebruikt kunnen worden bij het beheer van de mobiliteit en die kunnen worden beschouwd als instrumenten voor de mensen die in de praktijk de mobiliteit beheren.
Methodologie
De studie zal worden uitgevoerd in de 6 hierna voorgestelde onderdelen:
Deel 1: inventaris van de bestaande maatregelen die mogelijk invloed hebben op het woon-werkverkeer
Eerst en vooral moet een zo uitgebreid mogelijke inventaris worden opgesteld van de bestaande en potentiële maatregelen waarvan de toepassing een directe invloed kan hebben op de mobiliteit van personen in het kader van hun verplaatsing naar het werk. Bij het onderzoek zal gebruik worden gemaakt van traditionele onderzoeksinstrumenten: overzicht van de bestaande toestand, raadpleging van gespecialiseerde literatuur, Belgische en buitenlandse reglementeringen, enz.
Om de stand van zaken volledig te maken, zullen case-studies grondig worden geanalyseerd. Er zal daarbij voorrang worden gegeven aan de studie van de concrete maatregelen omtrent deze initiatieven en de invloed daarvan.
Dit voorbereidende onderzoek zal worden afgesloten met het horen van Belgische en buitenlandse experts terzake.
Alle maatregelen die tijdens deze drie voorbereidende fasen worden geïdentificeerd, worden daarna geclassificeerd in een rooster volgens verschillende factoren.
Deel 2: selecteren van te evalueren maatregelen
Nadat een zo groot mogelijk aantal bestaande of potentiële maatregelen is verzameld, moet daaruit een bepaald deel worden gekozen (op basis van het werk uitgevoerd in deel 1) voor evaluatie. Het gaat er hier om de maatregelen te evalueren die concreet in ons land kunnen worden toegepast, en dus niet nutteloos na te praten over maatregelen die op Belgisch niveau geen toekomst hebben.
Deel 3: evalueren of de maatregelen haalbaar zijn
Het komt erop aan te evalueren of de maatregelen haalbaar/aanvaardbaar zijn en een manier te vinden om deze optimaal toe te passen.
Wat de aard van de maatregelen betreft, zal een aangepaste methodologie worden gebruikt om te evalueren of ze haalbaar/aanvaardbaar zijn. De bedoelde methodes zijn in essentie: enquêtes, diepgaande interviews met doelgroepen en expertenanalyses.
Deel 4: evalueren of de maatregelen efficiënt zijn
Het komt erop aan te evalueren of de gekozen maatregelen efficiënt zijn wat hun bijdrage betreft aan de doelstellingen voor het mobiliteitsbeheer, dit wil zeggen of ze in staat zijn veranderingen teweeg te brengen in de keuzes voor het woon-werkverkeer of daar te minste toe bij te dragen.
De gebruikte methodologieën hangen af van de bestudeerde maatregelen. Twee van de methodologieën zijn onder andere de analyse van de uitgesproken voorkeuren en de diepgaande interviews met de doelgroepen.
Deel 5: aanbevelingen
Het is van essentieel belang om de resultaten van het onderzoek beschikbaar te stellen, om de verantwoordelijken op alle niveaus te sensibiliseren. Het komt erop aan alle besluitvormers te informeren over de instrumenten die zij kunnen gebruiken om het woon-werkverkeer te optimaliseren. Daartoe zal het consortium een praktische gids samenstellen, waarin de resultaten van het onderzoek op de meest praktische manier zullen worden opgenomen.
Deel 6: verspreiden van de resultaten
Dit is een cruciaal gedeelte met betrekking tot de doelstellingen van dit onderzoek. Eerst zal de samengestelde gids uit deel 5 op de meest adequate manier worden verspreid. De verspreiding kan ook mondeling gebeuren tijdens rondetafelbijeenkomsten die worden georganiseerd voor de doelautoriteiten (Ministerie van Communicatie en Infrastructuur, Ministerie van Financiën, politieke partijen, gewesten, gemeenten, sociale partners, enz.). Er kan ook een artikel worden geschreven in een gespecialiseerd blad.
Samenhang met duurzame ontwikkeling
De vervoersplannen voor de mobiliteit gegenereerd door ondernemingen kunnen perfect worden geïntegreerd in een duurzaam mobiliteitsbeleid dat erop gericht is de kosten, veroorzaakt door de toenemende mobiliteit van mensen en goederen, te drukken. In het kader van zo een beleid maken de vervoersplannen deel uit van de maatregelen die op lange termijn een verhoogde, collectief efficiënte mobiliteit en toegankelijkheid moeten waarborgen door tegelijk de doelstellingen van de economische groei, van solidariteit en milieubehoud te integreren - drie essentiële voorwaarden voor een duurzame ontwikkeling.
Pistes et outils pour une gestion durable des déplacements domicile-travail
André, Véronique - Heylen, Els - Boniver, Véronique ... et al. Bruxelles: SSTC, 2000 (SP0627)
[Om te downloaden]
[Om te bestellen]
Denkpistes en werkinstrumenten ten behoeve van een duurzame beheersing van de woon-werkverplaatsingen
André, Véronique - Heylen, Els - Boniver, Véronique ... et al. Brussel: DWTC, 2000 (SP0628)
[Om te downloaden]
[Om te bestellen]
Etudes des instruments influençant la mobilité engendrée par les générateurs de trafic: rapport final
Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0907)
[Om te downloaden]
Etudes des instruments influencant la mobilité engendrée par les générateurs de trafic: résumé
Bruxelles: SSTC, 2001 (SP0908)
[Om te downloaden]
Study of the instruments influencing mobility engendered by traffic generators: summary report
Brussels: OSTC, 2001 (SP0909)
[Om te downloaden]