NL FR EN
www.belgium.be

Wetenschappelijke studie van de anonieme schilderijen uit de Zuidelijke Nederlanden van het eind van de XIVde tot het begin van de XVIde eeuw, bewaard in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Onderzoeksproject MO/40/008 (Onderzoeksactie MO)

Personen :

  • Dr.  BUCKEN Véronique - Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSK)
    Betoelaagde Belgische partner
    Duur: 1/1/2005-31/12/2006

Beschrijving :

Het doel van het huidige project is het bestuderen van de anonieme werken uit de Zuidelijke Nederlanden van het eind van de XIVde tot het begin van de XVIde eeuw, bewaard in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. De anonieme schilderijen omvatten de werken toegeschreven aan meesters met noodnamen en de werken die aan geen enkele schilder konden worden toegekend.

Het is de bedoeling om tijdens de twee jaar van het huidige contract de resultaten te publiceren van de meesters met noodnamen in volume IV van de wetenschappelijke catalogus gewijd aan de Vlaamse Primitieven: “The Flemish Primitives. Catalogue of Early Netherlandish Painting in the Royal Museums of Fine Arts of Belgium”. Het gaat om een corpus van twintig werken.

De studie van een corpus van vijftien anonieme werken zal aangevat worden volgens dezelfde methodes die eerder werden gehanteerd. Elk schilderij zal worden onderworpen aan een systematisch en exhaustief stilistisch, iconografisch, historisch en technisch onderzoek. Tal van werken heeft men niet kunnen toeschrijven aan een met naam bekende schilder, noch aan een meester met noodnaam. Deze werken, beschouwd als anoniemen, zijn tot op heden nog maar weinig bestudeerd. Doorgaans zijn ze immers van een mindere kwaliteit en de wetenschappers hebben zich prioritair gebogen over de studie van de grote meesters. Nochtans wordt meer en meer duidelijk dat zij de courante productie van de Zuidelijke Nederlanden weerspiegelen. Behalve het feit dat deze schilderijen de thema's afbeelden die eertijds een zekere populariteit genoten, biedt hun studie verschillende perspectieven op de socio-economische context en de atelierpraktijken. Deze werken waren bestemd voor een brede markt en verraden diverse technieken voor een snelle productie, gericht op de verspreiding in meerdere exemplaren.