Onderzoeksproject P4/27 (Onderzoeksactie P4)
Het voorliggende interdisciplinaire onderzoek is geconcentreerd rond zowel het VN-Kinderrechtenverdrag als andere bindende (mensenrechten)instrumenten en niet-bindende regelgeving. De verschillende deelstudies, elk met hun eigen specifieke doelstellingen, vinden elkaar terug in die ene hoofddoelstelling, "het bevorderen van een efficiënte en effectieve implementatie van en toezicht op (rechts)middelen teneinde fundamentele mensenrechten van kinderen, zowel op structureel als op individueel vlak, te bevorderen en te beschermen".
Eenvoudig gezegd zal met dit onderzoek verder gezocht worden naar de wijze waarop kinderrechten het best gegarandeerd en gerealiseerd kunnen worden. Welke behoeften en knelpunten zijn er? Welke noodzakelijke en voldoende voorwaarden vervuld moeten zijn? Welke zijn indicatoren voor een effectieve en efficiënte realisatie van kinderrechten? Welke strategieën zijn mogelijk? In dit project wordt de vraag naar essentiële kwaliteitsvereisten inzake rechtsbescherming aangeraakt. Vroeger onderzoek wees inmiddels uit dat (voorlopig) 5 onderling afhankelijke elementen onontbeerlijk zijn op het vlak van rechtsbescherming.
Deze elementen zijn :
1. het hebben van rechten;
2. geïnformeerd zijn over je rechten;
3. het kunnen uitoefenen van je rechten;
4. het, indien nodig, kunnen afdwingen van je rechten;
5. iets of iemand hebben die voor jouw belangen kan opkomen.
Doorheen dit onderzoek zal elk van deze elementen en ook hun onderlinge verbondenheid worden getoetst, zowel aan bestaande theoretische inzichten als aan een aantal praktische realisaties.
Het partnerschap is een verderzetting van een eerdere samenwerking op het vlak van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar mensenrechten. Naast een verdere inhoudelijke verdieping van het onderzoeksthema, wordt door de partners in het bijzonder aandacht besteed aan de interdisciplinariteit van het onderzoek. De meerwaarde van de samenwerking ligt dan ook precies bij de interactie van zowel verschillende rechtstakken als van verschillende wetenschappelijke disciplines.
Het onderzoek wordt geconcretiseerd rond de thema's participatie, mensenrechteneducatie, preventie, rechtsbescherming, jeugdbescherming/jeugdstrafrecht, afdwingbaarheid van economische, sociale en culturele rechten en mensenrechten in federale staten. Hoewel het onderzoek toegespitst wordt op de implementatie en het toezicht op de naleving van kinderrechten, zal aandacht worden besteed aan het exemplarische karakter van dit onderwerp voor het ganse mensenrechtendebat.
De kennisvermeerdering omtrent fundamentele problemen die zich wereldwijd stellen m.b.t. de implementatie van mensenrechten in het algemeen en van het Kinderrechtenverdrag in het bijzonder, kan een nuttig instrument zijn met het oog op het ontwikkelen van (beleids)antwoorden op de gestelde problemen. Het onderzoek kan noodzakelijke wetenschappelijke kennis aandragen, die nuttig kan zijn bij de operationalisering van efficiënte, nationale en internationale programma's m.b.t. de verhoging van de rechtsbescherming van kinderen. Zo kan de uit het onderzoek gegenereerde kennis in elk geval dienstig zijn voor een verdere ontwikkeling en verfijning van de bestaande nationale en internationale toezichtsprocedures inzake mensenrechten.
From standard setting to implementation ... and vice versa? : towards a coherent analytical framework for the interdisciplinary research study "Human rights of children. Implementation and monitoring through participation"
Cattrijsse, Lieve - Delens-Ravier, Isabelle - Hanson, Karl ... et al Brussels : OSTC, 2002 (SP1088)
[Om te bestellen]