Onderzoeksproject P4/28 (Onderzoeksactie P4)
Het doel van het project is het verkennen van nieuwe ontwikkelingen in de organisatieleer en ze op de universiteiten toe te passen. Het project heeft een interdisciplinair karakter : hoewel het hoofdzakelijk op de micro-economische theorie steunt, wordt er ook een beroep gedaan op management- en sociologische organisatietheorieën. Universiteiten zijn een interessant studieobject omdat ze zich, ten gevolge van budgettaire beperkingen en een grotere druk om hun managementpraktijken te verbeteren, in een sterk veranderende en concurrerende wereld bewegen.
Daarenboven zijn het instellingen zonder winstbejag, wat interessante vragen doet rijzen over hun objectieve functie en over de evaluatie van de accenten in hun diverse activiteiten (verschaffen van onderwijs aan de eerste, tweede versus derde cyclus en het uitvoeren van fundamenteel versus toegepast onderzoek).
Het project bouwt op de academische kennis van de verschillende teamleden in de volgende gebieden : micro-economische theorie en in het bijzonder incentive theorie, industriële economie en de theorie over informatieverwerking in organisaties (ULB, KUL en UMH); lokale openbare financiën (ULB); strategische managementtheorie (ULB, KUL en UMH); en de economie van het onderwijs (ULB en KUL). De managementervaring die verschillende onderzoekers zowel in academische als in niet-academische instellingen opgedaan hebben, zal het project ook ten goede komen.
Het onderzoeksproject omvat 6 verschillende thema's :
1. Incentives en het verwerken van informatie in organisaties.
2. Het financieren en het organiseren van onderzoek en ontwikkeling.
3. Organisatorische aanpassingen ten gevolge van externe druk.
4. Procedures van strategische managementtheorie: vergelijking tussen organisaties met en zonder winstbejag.
5. De economie van het onderwijs: berekening van de productiviteit van de universiteiten.
6. Het strategische management van de universiteiten in een veranderende wereld.
Inzake toepassingen beoogt het project de ontwikkeling van theoretische modellen en empirische testen die zowel tot een normatieve analyse van de wenselijkheid van verscheidene managementstrategieën kunnen leiden als tot aanbevelingen over de financiering van het onderzoek en het hoger onderwijs in het algemeen.