Onderzoeksproject S2/001/06 (Onderzoeksactie S2)
De ontwikkeling, uitdieping en validatie van indicatoren voor organisatorische innovatie door middel van casestudies en een ‘pilot’-survey. Het onderzoeksproces resulteert in een survey-instrument met bijhorende handleiding die de concepten en classificaties kadert en verduidelijkt en voorzien is van illustraties uit de casestudies.
Meer concreet zijn de doelstellingen:
- de aanwending van het sociotechnische kader om de beschikbare indicatoren in organisatiesurveys kritisch te evalueren en aan te vullen;
- nadere specificatie van deze indicatoren door middel van gerichte casestudies die een breed scala aan technologische innovatietypes afdekken;
- onderzoek van de validiteit en betrouwbaarheid van het ontwikkelde survey-instrument naar het innovatievermogen van bedrijven door middel van een ‘pilot’-survey bij een breed staal van bedrijven;
- de verdere ontwikkeling van het instrument dat voorzien wordt van een handleiding die de aangewende operationaliseringen voor organisatorische innovaties specificeert en aan de hand van het materiaal uit de casestudies illustreert;
- diffusie van onderzoeksresultaten door de organisatie van workshops voor potentiële gebruikers en de ontwikkeling van een module die de sleutelindicatoren voor organisatorische innovatie bevat, ten behoeve van eventuele opname in bestaande - internationale - innovatiesurveys.
De specifieke taken van het project zijn de volgende:
A. Coördinatie (KU Leuven)
A.1 de coördinatie tussen de onderzoeksequipes van ULB en KU Leuven
A.2 de communicatie en informatie-uitwisseling met de DWTC-opdrachtgever en andere overheidsinstanties als betrokken opdrachtgevers
B. Onderzoeksactiviteiten (KU Leuven en ULB)
B.1 uitvoeren van literatuuronderzoek
B.2 selecteren van 10 cases
B.3 uitvoeren van 10 casestudies
B.4 opstellen van een survey-instrument
B.5 testen van het survey-instrument door middel van een ‘pilot’-survey
B.6 finaliseren van survey-instrument en begeleidende handleiding
C. Valorisatie (KU Leuven, in samenwerking met ULB)
C.1 De eindrapportage van het ontwikkelde survey-instrument en de ontwikkeling van de begeleidende handleiding, met inbegrip van de ontwikkeling van een digitale versie van instrument/handleiding met de mogelijkheid tot integratie op de website
C.2 De aanmaak van een module die de sleutelindicatoren voor organisatorische innovatie bevat, ten behoeve van eventuele opname in bestaande - internationale - innovatiesurveys
C.3 De organisatie van werkvergaderingen en workshops, zowel ten behoeve van de opdrachtgever als ten behoeve van potentiële gebruikers
Gezien de aard en finaliteit van het onderzoeksproject zullen de onderzoeksequipes van KUL en ULB in alle fasen van het onderzoek intensief en gecoördineerd samenwerken. In de loop van elke stap in het onderzoeksproces zal door middel van werkvergaderingen nauwgezet contact gehouden worden en zullen de resultaten onderling gecommuniceerd en uitgewisseld worden. Dat geldt zowel voor de literatuurstudie, de caseselectie en de uitvoering van de casestudies als voor de ontwikkeling en validatie van het survey-instrument en bijhorende handleiding. Bij de uitvoering van de casestudies ligt het voor de hand dat de ULB-onderzoeksequipe cases in het Franstalige landsgedeelte voor haar rekening neemt en de KUL-onderzoeksequipe cases in het Nederlandstalige landsgedeelte. Bij de selectie van de cases zal rekening gehouden worden met de verdeling ervan over de beide landsgedeelten. Het survey-instrument wordt zowel in de Nederlandse als de Franse taal ontwikkeld, en beide versies van het instrument worden gevalideerd. De coördinatie van de activiteiten van beide onderzoeksequipes behoort tot het takenpakket van de KUL-equipe. Ook voor de operationele uitvoering van de `pilot`survey is de KUL-equipe verantwoordelijk.