Onderzoeksproject SE/D7/03 (Onderzoeksactie SE)
De Belgische federale regering heeft de beslissing genomen om het concept van erkenning te veranderen door een onderscheid te maken tussen 'basis'- en 'gespecialiseerde' functies. Terwijl eerstgenoemde in alle ziekenhuizen aanwezig zouden zijn, zouden laatstgenoemde slechts op een beperkt aantal plaatsen worden georganiseerd, om redenen van b.v. beperkt aantal patiënten, hoge investeringsuitgaven en minimale 'case load' om de medische deskundigheid te kunnen vrijwaren. De overheid heeft nood aan beleidsinstrumenten om dit concept te implementeren. Dit onderzoek heeft als doel een aantal instrumenten te onderzoeken en te ontwerpen die de overheid kan gebruiken om gespecialiseerde functies ter beschikking te stellen van alle Belgische burgers op zo'n manier dat zowel de kwaliteit van de zorgverlening als een efficiënt gebruik van de middelen gestimuleerd worden. Ter ontwikkeling van deze beleidsinstrumenten moet in de eerste plaats een methodologie worden ontwikkeld die het begrip 'gespecialiseerde' functies duidelijk definieert en aflijnt. Hiertoe is een systematische evaluatie van de behoefte aan zo'n gespecialiseerde zorg (behoeftenbeoordeling) en een evaluatie van de beschikbare medische procedures, zowel van nieuwe als bestaande interventies (HTA - health care technology assessment) vereist. Ten slotte moet ook het financieringssysteem van de gezondheidszorg aan het onderscheid van basis- versus gespecialiseerde functies worden aangepast.