De verschillende participerende Instellingen en Musea wensten hun publiek en de publiekstevredenheid op een structurele manier te monitoren. De zo bekomen data moeten een longitidunale opvolging en vergelijkende benadering mogelijk maken. Dit moet indicatoren en cijfermateriaal opleveren, dewelke de musea moeten helpen bij het afstemmen van hun publieksbeleid.
Vanaf 2008 werd daarom van start gegaan met de jaarlijkse bevraging van individuele bezoekers.
In de loop van 2014 werd deze vragenlijst uitgebreid (23 vragen in plaats van 15) en aangevuld met een bevraging van groepsbezoekers. Voortaan zouden de bevraging van de individuele bezoekers en de bevraging van de groepsbezoekers om het jaar afwisselen. Aangevuld met een continue verzameling van de gegevens afkomstig uit de kassaregistratiesystemen van de verschillende musea en het Planetarium moet de vernieuwde monitor ons een meer geïntegreerd beeld schetsen van de bezoekers.
De museumonitor heeft twee belangrijke doelen. Enerzijds is het de bedoeling om aan de hand van deze enquête een profiel te kunnen opstellen van de bezoekers van de federale musea, anderzijds wil het ook de tevredenheid nagaan van de bezoekers van zowel de permanente collecties als van de tijdelijke tentoonstellingen. In de vernieuwde format komen hier een aantal bijkomende vragen bij die peilen naar de tevredenheid over de verschillende aspecten van het bezoek. Het publiekobservatorium denkt zo een completer beeld te kunnen schetsen van de verschillende publieken van de Federale Musea. De monitor wordt zo ook veel meer een werkinstrument die een gedetailleerde evaluatie van de door de Musea aangeboden diensten (presentatie van de collecties, museumteksten, maar ook onthaal, cafetaria, shop, picknickruimte, het imago, de prijs, etc.) mogelijk maakt. De vernieuwde museummonitor moet zo inzichten leveren over de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het publieksaanbod van de Federale Musea.
Methode datavergaring
Deze enquête werd met behulp van een tablet afgenomen door een enquêteur (face to face) in de verschillende deelnemende musea.
Contact
De enquêtes werden in elk museum gedurende minstens 4 weken verspreid over het jaar, afgenomen. Bij de sampling wordt o.a. rekening gehouden met de verschillende tijdsgebonden invloeden op de bezoekerssamenstelling (week-weekend, schoolvakanties-schoolperiodes, hoog-en laagseizoen, etc.).
Als gevolg van de aanslagen eind 2015 en maart 2016, werd in het voorjaar en tijdens de zomer niet het voorziene aantal respondenten gehaald. Voor sommige musea, strandden we daardoor op ongeveer 250 respondenten (en niet de vooropgestelde 300 respondenten).
Volledig rapport **
Dit rapport is beveiligd en enkel te consulteren mits toestemming van het PublieksObservatorium.
Aarzel niet om met ons contact op te nemen door te mailen naar reinoud.magosse@natuurwetenschappen.be of telefonisch op het nummer +32 (0)2 627 41 96