NL FR EN
www.belgium.be

PROJECT KU Leuven-053706ba-a019-44eb-a51c-8ca7850a78e4

Source DBnl 
InstitutionKU Leuven 
Code053706ba-a019-44eb-a51c-8ca7850a78e4 
Unit22358ad3-f0c0-4e35-88ca-7350f696036a
Begin1/1/2019
End8/20/2022
title fr
title nlEen algemene strategie voor de identificatie van lading en parameters voor hoofdrotorsystemen van helikopters
title enA general strategy for load and parameter identification for helicopter main rotor systems
Description fr
Description nlDit doctoraatsproject beoordeelt het probleem van belasting en parameteridentificatie voor helikoptergerelateerde toepassingen. De voorgestelde oplossing is het gebruik van een Virtual Sensing-strategie die niet-gemeten hoeveelheden schat door eenvoudig experimentele en numerieke gegevens van het geanalyseerde systeem te combineren. In het bijzonder zal een op Kalman gebaseerde methodologie worden onderzocht en verder worden ontwikkeld met het doel de state-of-the-art van deze techniek te bevorderen en de prestaties en haalbaarheid ervan voor helikopterrotortoepassingen te onderzoeken. Hiertoe zal de toepasbaarheid van de voorgestelde strategieën worden getest op basis van drie industriële scenarios: i) ontwerpfase van de helikopter, ii) vluchttest (validatie en kwalificatie), iii) operatie (systeembewaking). Het uiteindelijke doel van dit onderzoeksproject is om een potentieel industrieel hulpmiddel te bieden voor het systeemidentificatieprobleem ter verbetering van de methodologieën die momenteel worden toegepast door lucht- en ruimtevaartbedrijven.
Description enThis PhD project assesses the problem of load and parameter identification for helicopter-related applications. The proposed solution is the use of a Virtual Sensing strategy which estimates unmeasured quantities by readily combining experimental and numerical data of the analyzed system. In particular, a Kalman-based methodology will be investigated and further developed with the aim to advance the state-of-the-art of this technique and explore its performance and feasibility for helicopter rotor applications. To this end, the applicability of the proposed strategies will be tested on three industrial case scenarios: i) design phase of the helicopter, ii) flight-test (validation and qualification), iii) operation (system monitoring). The final goal of this research project is to offer a potential industrial tool for the system identification problem improving the methodologies currently adopted from aerospace companies.
Qualifiers - Kalman Filter - helicopters - inverse load and parameter identification - main rotor modeling -
PersonalDesmet Wim 
Collaborations