NL FR EN
www.belgium.be

PROJECT KU Leuven-57e38cd6-8ddb-4b4f-a21e-0dbd430ee2a7

Source DBnl 
InstitutionKU Leuven 
Code57e38cd6-8ddb-4b4f-a21e-0dbd430ee2a7 
Unit22358ad3-f0c0-4e35-88ca-7350f696036a
Begin9/25/2017
End12/31/2021
title fr
title nlOntwerp en analyse van compacte, lichtgewicht materiaalconcepten voor geluiddemping in doorstromende leidingen.
title enDesign and analysis of compact, lightweight material concepts for sound mitigation in flow ducts.
Description fr
Description nlDoorstroomde leidingen vormen het hoofdtransmissie pad voor stroomopwaarts gegenereerd geluid in vele toepassingen zoals auto uitlaat – en HVAC systemen. Huidige oplossingen vergen echter een groot volume (en bijhorend gewicht) om werkzaam te zijn bij lage frequenties. Dit conflicteert met de huidige trend om te streven naar lichtgewicht ontwerp omwille van economische en ecologische redenen, resulterend in een duidelijke nood aan innovatieve, compacte en lichtgewicht geluidsdempers. Met de opkomst van nieuwe productietechnieken, treden nieuwe geluiddempende materiaalconcepten op de voorgrond, zoals micro-geperforeerde platen en metamaterialen. Beide concepten tonen reeds een groot potentieel in bouwakoestiek, maar hun gedrag in een turbulente stromingsomgeving is nog niet helemaal duidelijk. Dit doctoraat richt zich op de ontwikkeling van innovatieve experimentele en numerieke modellen om de verschillende Aero-akoestische interacties en hun geluiddempende effecten in deze twee materiaalconcepten te voorspellen. De opgestelde modellen worden vervolgens gebruikt om prototypes te ontwerpen die het potentieel van micro-geperforeerde platen en metamaterialen als lichtgewicht geluidsdempers aantonen.
Description enIn applications such as automotive exhaust and HVAC systems, a flow duct is the main transmission path for the noise generated upstream. The increasing legal regulations and customer expectations regarding noise emission call for efficient noise control measures in such systems. However, the conventional solutions require a large volume (and subsequent weight) to be effective at low frequencies, conflicting with the trend towards lightweight design for economical and ecological reasons. As a result, there is a clear need for innovative compact lightweight noise mitigation concepts.With the advent of novel manufacturing techniques, new classes of noise reducing materials, such as micro-perforated panels and metamaterials, come to the fore. These materials have shown promising results in eg. room acoustics applications, but their behavior in a turbulent flow is not fully understood. This PhD aims at the development of innovative experimental and numerical prediction tools, which are capable of identifying the various aeroacoustic interaction phenomena and their sound absorbing performance effects in these innovative material systems. The tools will be used for the design and the development of some prototypes to demonstrate the potential of metamaterials and micro-perforated panels in lightweight noise control solutions for flow duct applications.
Qualifiers - aeroacoustics - duct acoustics - lightweight - metamaterials - micro-perforated panels -
PersonalDesmet Wim, Vandemaele Simon 
Collaborations