NL FR EN
www.belgium.be

PROJECT UGent-852987f7-dc47-41c6-be31-991d00f9d13c

Source DBnl 
InstitutionUGent 
Code852987f7-dc47-41c6-be31-991d00f9d13c 
Unit16a28d37-6005-49e4-be1b-46b8c76f6640
Begin10/1/2018
End9/30/2021
title fr
title nlVirtuele Realiteit voor het Tactiele Internet
title enVirtual Reality for the Tactile Internet
Description fr
Description nlThe Tactile Internet voorziet dat we in de nabije toekomst op afstand gevestigd kunnen zijninfrastructuur (zoals robots) in realtime. Dit gebeurt alleen met behulp van wearablesensoren en een video om de toepassing te controleren. Voorbeelden van toepassingen zijn telegezondheid of onlinegaming. Virtual Reality (VR) videostreaming is het meest geschikt om de meeslepende visuele feedback te vervullenlus. Het integreren van VR in het Tactile Internet, dat real-time uitzendingen vereist,legt verbeteringen op in de technologie. De reden hiervoor is dat VR-technologieën zeer nodig hebbenhoge bitrates (~ 50Mbps) en last van grote netwerkvertragingen (in de orde van 100 ms).Bovendien is het erg moeilijk om VR-videos te synchroniseren met de andere sensoren en om te beoordelen hoede diensten worden waargenomen door gebruikers.Het doel van dit project is om de uitdagingen aan te gaan om VR op snelheid te brengen met de TactileInternet paradigma. We voorzien twee onderzoekslijnen. Allereerst om de overdracht te verbeterenvertragingen en bitrates, zullen we de beperkingen van de huidige transmissiesystemen verkennen, optimaliserenhen en voorzien van alternatieven. Ten tweede zullen we ons concentreren op de multi-modale sensorintegratieen kwaliteitscontrole van de systemen om een U+200BU+200Brealtime beoordeling te geven van hoe de gebruikers zijnwaarnemen van de diensten. Alle hier voorgestelde methoden zullen zowel door metingen worden geëvalueerd(vertraging, bandbreedte, ...) en door subjectieve feedback.
Description enThe Tactile Internet envisions that in the near future we will be able to control remotely locatedinfrastructure (such as robots) in real-time. This will be done only with the help of wearablesensors and a video to monitor the application. Examples of applications are tele-health or onlinegaming. Virtual Reality (VR) video streaming is best-suited to fulfill the immersive visual feedbackloop. However, integrating VR in the Tactile Internet, which requires real-time transmissions,imposes improvements in the technology. The reason for this is that VR technologies require veryhigh bitrates (~50Mbps) and suffer from large network delays (in order of the 100 ms).Additionally, it is very difficult to synchronize VR videos with the other sensors, and to assess howthe services are perceived by users.The objective of this project is to tackle the challenges to bring VR up to speed with the TactileInternet paradigm. We envision two research lines. First, in order to improve the transmissiondelays and bitrates, we will explore the limitations of the current transmission systems, optimizethem and provide with alternatives. Second, we will focus on the multi-modal sensor integrationand quality control of the systems to provide a real-time assessment of how the users areperceiving the services. All the methods proposed here will be evaluated both by measurements(delay, bandwidth,...) and by subjective feedback.
Qualifiers - Virtual Reality - Virtuele Realiteit -
PersonalDe Turck Filip, Torres Vega Maria 
Collaborations