Source DB | nl |
---|
Institution | KU Leuven |
---|
Code | c169ea95-f91d-4223-8bb8-f7ae2c510ff8 |
---|
Unit | 22358ad3-f0c0-4e35-88ca-7350f696036a
|
---|
Begin | 11/1/2017 |
---|
End | 10/11/2021 |
---|
title fr |
|
---|
title nl | Exploratie van de toepassing van virtuele sensoren voor belastingsschatting in windturbines.
|
---|
title en | Exploration of the application of virtual sensing for load estimation in wind turbine drivetrains.
|
---|
Description fr |
|
---|
Description nl | Dit doctoraat verkent het gebruik van virtuele sensoren voor belastingsschatting in aandrijflijnen van windturbines. Het doctoraat bestaat uit drie delen: Modellering, Virtuele sensoren en ValidatieIn het modelleringsonderdeel zullen modellen van toenemende complexiteit opgesteld worden voor de aandrijflijn van een windturbine. De complexiteit wordt op twee manieren gevarieerd. Enerzijds worden de verschillende subsystemen met verschillende niveau van detail gemodelleerd. Anderzijds wordt het bereik van het model gevarieerd door naast de tandwielkast ook andere subsystemen in rekening te brengen, zoals de rotor en de generator.Het onderdeel virtuele sensoren combineert de eerder opgesteld modellen met metingen om de relevante belastingen te schatten. De haalbare precisie en bandbreedte van de belastingsschatter wordt bestudeerd. Ook wordt de link tussen modelcomplexiteit en schattingsprestatie verkend.Het validatiedeel omvat een meetcampagne om de prestaties van de virtuele belastingsschatter te valideren en verschillende scenario’s.
|
---|
Description en | This PhD will explore the merits of virtual sensing for load estimation in wind turbine drivetrains. The PhD consists of three main parts: Modelling, Virtual Sensing and Validation.In the modelling part, wind turbine drivetrain models of increasing levels of complexity will be generated. The complexity is varied in two directions. On one hand the accuracy of modelling of different subsystems is increased. On the other hand the scope of the model is broadened to include, in addition to the gearbox, the rotor, generator, …The virtual sensing part will investigate the accuracy and bandwidth that can be achieved with virtual load sensing. With virtual sensing the previously generated models are combined with live measurements optimally using state estimation tools. The link between modelling complexity and performance of the virtual sensor will be studied.The validation part will verify the performance of the virtual sensors on a number of different test scenarios.
|
---|
Qualifiers | - Model based force sensing - Multiphysical modelling - Physical modelling - State estimation - Virtual sensing - Wind turbine drivetrain dynamics - Wind turbines - |
---|
Personal | Croes Jan, Desmet Wim, Bosmans Jelle |
---|
Collaborations | |
---|