Source DB | nl |
---|
Institution | KU Leuven |
---|
Code | ec86d16d-731f-4fc4-a84d-85ded2f9ca4b |
---|
Unit | a8d9a69e-c691-4fe4-a9aa-87583594dd01
|
---|
Begin | 2/27/2018 |
---|
End | 2/27/2022 |
---|
title fr |
|
---|
title nl | De strijd om de goddelijke krans: agonale beeldspraak en het ideaal van perfectie in de Griekse late oudheid
|
---|
title en | Struggling for the Divine Crown: Agonistic Imagery and the Ideal of Perfection in Greek Late Antiquity
|
---|
Description fr |
|
---|
Description nl | Het ideaal van een perfect leven heeft mensen te allen tijde gefascineerd. Deze dissertatie zal onderzoeken hoe christelijke auteurs uit de Griekse late oudheid, en dan vooral tussen 200 en 400 n.C., agonale beeldspraak uit de wereld van het stadium aanwendden om een discours over Christelijke perfectie te creëren. Met andere woorden, welke agonale metaforen gebruikten deze auteurs, wat droeg deze beeldspraak bij tot hun teksten en welke (soms tegenstrijdige) opvattingen over perfectie werden aan de hand van deze beeldspraak uitgedrukt? Vier thematische assen zullen aan bod komen: monastieke theologie, martelaarstheologie, polemische theologie en deugdethiek. Daarnaast zal de dissertatie rekening houden met verschillende soorten interactie: de relatie tussen de vorm en de inhoud van de teksten, de wisselwerking tussen christelijke teksten en agonistische motieven uit het Nieuwe Testament en uit heidense literatuur, en de spanning tussen theoretische en praktische perfectie. Een corpus representatieve primaire bronnen zal geselecteerd worden, en deze bronnen zullen in hun retorische, filosofische, theologische en historische context bekeken worden. Dit zal uitmonden in een breed overzicht van het Christelijke agonistische discours over perfectie in de laatantieke maatschappij. Zo zal de dissertatie bijdragen tot een beter begrip van de laatantieke Christelijke zelfperceptie en van de sociale beeldspraak over perfectie die in die periode prominent was.
|
---|
Description en | The ideal of a perfect life has fascinated people throughout the ages. This dissertation will examine how Christian authors in Greek Late Antiquity, and especially from 200 to 400 AD, utilized agonistic imagery taken from the world of the stadium to create a Christian discourse on perfection. In other words: which agonistic metaphors did these authors use, what did this multifaceted imagery contribute to their texts and which (sometimes conflicting) views on perfection did the agonistic language help to formulate? Four thematic axes will be taken into account: monastic theology, martyr theology, polemical theology and virtue ethics. Moreover, the dissertation will examine different kinds of interaction: the relation between the form and content of the texts, the interplay between late antique Christian texts and agonistic motives from the New Testament and pagan texts, and the tension between theoretical views on perfection and the real-life struggle for perfection. A corpus of representative primary sources will be selected, and these texts will then be examined in their rhetorical, philosophical, theological and historical contexts. In a final step we will present on this basis a comprehensive overview of the Christian agonistic discourse of perfection in late antique society. This way, the dissertation will contribute to a better understanding of late antique Christian self-perception and of the social imagery on perfection that was pervasive at that time.
|
---|
Qualifiers | - Ancient Greece - Church Fathers - Late Antiquity - Perfection - agonistic imagery - discourse - metaphor theory - social imagery - |
---|
Personal | De Backer Olympe, Leemans Johan |
---|
Collaborations | |
---|