Een belangrijk deel van de bezoekers van de musea en het Planetarium komt in groep en maakt gebruik van het aanbod van de educatieve diensten voor het volgen van rondleidingen. De musea en het planetarium bieden naast rondleidingen met gids ook ateliers aan. Andere groepen komen in een “vrij bezoek”.
De idee is om een tevredenheidsanalyse te maken bij de groepsbezoekers en om na te gaan of zowel de groepen die een beroep doen op de educatieve diensten als de groepen die de musea en het Planetarium vrij bezoeken, tevreden zijn over de geboden dienstverlening. De diverse aspecten van de dienstverlening (reservatie, onthaal, gids, informatieverstrekking, randdiensten, etc.) worden daarbij bevraagd. Hiervoor werd een standaardvragenlijst uitgewerkt die gebruikt kan worden voor alle musea. Aangezien het Planetarium met filmvoorstellingen werkt, werd hiervoor een aangepaste vragenlijst uitgewerkt.
Onderzoekstype
Methode datavergaring
Online enquête. De groepsverantwoordelijken worden per mail uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête. De uitnodigingen worden verstuurd op basis van de gegevenslijsten afkomstig van de reservatiediensten. De mails zelf worden door de reservatiedienst of door het Publieksobservatorium verstuurd.
Resultaten
De rapporten werden verzonden op 2/12/2016 (Natuurwetenschappen), 2/2/2017 (KMSKB), 17/02/ (KMKG) en in mei 2017 (Planetarium).
Contact
Datum aanvraag: binnen het kader van de zogenaamde museummonitor worden de groepen 2-jaarlijks bevraagd.
Dit gebeurde voor het eerst in 2015.
Volledig rapport **
Dit rapport is beveiligd en enkel te consulteren mits toestemming van het PublieksObservatorium.
Aarzel niet om met ons contact op te nemen door te mailen naar reinoud.magosse@natuurwetenschappen.be of telefonisch op het nummer +32 (0)2 627 41 96