NL FR EN
www.belgium.be

e-Science Connection Sara Lammens

Sara Lammens is algemeen directeur van de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) en algemeen directeur a.i. van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (KMSKB). Ze verdeelt op dit moment dus haar tijd over twee Federale Wetenschappelijke Instellingen.

e-S.C. Wat motiveert je het meest in het dagelijks werk van een algemeen directeur?

Wat mij het meest motiveert in mijn werk? Ik hou veel van de menselijke contacten en ontmoetingen. Daarnaast vind ik het fijn om te kunnen bijdragen aan het algemeen belang en om maatschappelijke impact te kunnen realiseren. De Koninklijke Bibliotheek bijvoorbeeld, beheert een schat aan kennis en informatie die we maximaal toegankelijk proberen te maken voor studenten en onderzoekers of voor cultuurliefhebbers.

Ik realiseer me hoeveel geluk ik heb om omringd te zijn door zoveel gepassioneerde en gemotiveerde mensen én door zulk prachtig erfgoed. Vanochtend nog liep ik langs een schilderij van Ensor. Je zou het soms vergeten als je aan je bureau zit, maar de plaatsen waar ik mag werken zijn echt heel bijzonder.

e-S.C. Je beroepsleven is rijk aan ontmoetingen…

Ik ontmoet veel mensen en werk ook samen met tal van organisaties en partners, in België, Europa en over de hele wereld. Voor mij is het verrijkend en inspirerend om over het muurtje te kijken en uit te wisselen en te dialogeren met collega's van andere bibliotheken en musea of culturele en onderzoeksinstellingen.
Zowel KBR als de KMSKB zijn actief in tal van netwerken, zowel als organisatie als via de professionele netwerken van de collega’s. We staan allemaal voor een maatschappij in volle verandering, voor snelle technologische evoluties en al even snel wijzigende gebruikersbehoeften. We doen er volgens mij goed aan van mekaar te leren, mekaar te inspireren en samen te werken om de uitdagingen die onze tijd stelt tegemoet te gaan.

Als het gaat over de samenwerking met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen, worden KBR en het Algemeen Rijksarchief vaak in één adem genoemd. We zijn uiteraard goede buren en collega’s, maar er lopen ook met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen heel wat fijne samenwerkingen en er zijn nog zeer veel potentiële synergieën. Nu ik KBR en de KMSKB tijdelijk combineer, is voor mij bijvoorbeeld het samenwerkingspotentieel tussen deze twee organisaties nog duidelijker geworden. De tentoonstelling James Ensor. Inspired by Brussels die net is geopend in KBR, is er een perfect voorbeeld van. We hebben de collecties van de KMSKB en die van KBR samengebracht en kunnen daardoor een coherent en uiterst boeiend verhaal vertellen aan het publiek.

e-S.C. Welke rol spelen genderkwesties in je dagelijkse opdrachten?

Het is volgens mij belangrijk om in je organisatie de maatschappij zo goed mogelijk te weerspiegelen en diverse achtergronden en meningen vertegenwoordigd te hebben. Een volmaakte representatie is niet altijd makkelijk, maar het moet wat mij betreft in ieder geval de doelstelling en een aandachtspunt zijn.

Zowel in KBR als in de KMSKB staan onder meer genderkwesties al geruime tijd op de agenda. In het kader van ons engagement om iedere vorm van discriminatie tegen te gaan en om ervoor te zorgen dat iedereen gelijk wordt behandeld hebben we een aantal acties ondernomen. Ik denk bijvoorbeeld aan het opstellen en realiseren van een Gender Equality Plan.

Voor sommige acties werken we samen met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen binnen het Gender Mainstreaming-netwerk van Belspo. Daarnaast zijn we ook intern een netwerk aan het oprichten waarbinnen we rond gelijkheid, diversiteit en inclusie willen werken.

e-S.C. Genderkwesties gaan ruimer dan het personeelsbeleid?

Ik denk in de eerste plaats aan alles wat met het personeel te maken heeft, maar genderkwesties stellen zich ook als het over onze collecties of het onderzoek gaat. In de tentoonstelling Imagine. 100 Years of International Surrealism, die op dit moment loopt in de KMSKB, geven we veel plaats aan vrouwelijke kunstenaars. In het algemeen is er volgens mij hierover steeds meer bewustzijn, ook bij het organiseren van tentoonstellingen of bij onderzoeksprojecten.


1. Sara Lammens © KBR
2. Sara en het voltallige team van de KBR © KBR

Onderschriften
1. Sara Lammens © KBR
2. Sara en het voltallige team van de KBR © KBR