De COVID-19 pandemie bracht grote veranderingen teweeg in het leven en het werk van mensen toen overheden wereldwijd strenge maatregelen invoerden om de verspreiding van het virus onder controle te krijgen. Dit veranderde de manier waarop mensen leefden en werkten van de ene dag op de andere en resulteerde in een fundamentele verschuiving in de organisatie van het werk voor veel beroepen. Betaald werk is getransformeerd en flexibeler gemaakt in tijd en ruimte, waarbij veel werknemers een deel van hun werkweek thuiswerken. Voor jonge mensen die de arbeidsmarkt betreden, kunnen deze overgangen grote gevolgen hebben.
De sterke toename van hybride werk en onderwijs vermindert het face-to-face contact en de mogelijkheden voor informeel advies en verbondenheid met medestudenten, collega's en managers, wat gevolgen kan hebben voor het welzijn, de motivatie, het leren en de loopbaanontwikkeling op de lange termijn. Het kan ook bestaande ongelijkheden verergeren of nieuwe ongelijkheden creëren. Bovendien viel deze verandering samen met een aanzienlijke toename van studentenarbeid in België, mogelijk gemaakt door wetswijzigingen die de beperkingen op de hoeveelheid en de timing ervan versoepelden. De specifieke modaliteiten en gevolgen van studentenarbeid blijven echter onderbestudeerd, met beperkt onderzoek naar de kwaliteit van de job en de bijdrage ervan aan de toekomstige loopbaan van studenten. In het huidige WINE-COVID-project wil het team onze kennis over deze onderwerpen aanzienlijk vergroten door de langetermijnimpact van COVID-19 op de werkorganisatie, de arbeidskwaliteit, de carrièrevooruitzichten en het welzijn van studentenarbeiders en nieuwkomers op de arbeidsmarkt te bestuderen.
Dit zal worden gedaan door het onderzoeksgebied geleidelijk te verkleinen van een maatschappelijk perspectief op macroniveau naar een individueel perspectief op microniveau. Een dergelijke benadering maakt een multidisciplinair en mixed-methods studieontwerp mogelijk dat steunt op kwalitatieve en kwantitatieve gegevensanalyses die zullen leiden tot een holistisch begrip van de behoeften, uitdagingen en beleidskansen voor deze groep (opkomende) jonge werknemers. Aangezien gebleken is dat deze doelgroep meer psychologische en fysieke klachten rapporteert, wil het project onderzoeken hoe deze ervaringen tijdens de pandemie deze (jobstudenten) vatbaarder kunnen maken voor mentale, sociale en fysieke gezondheidsproblemen tijdens hun overgang van school naar werk of tijdens het combineren van meerdere studentenjobs.