NL FR EN
www.belgium.be

PERSBERICHT

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) verwelkomen hun nieuwe Algemeen directeur, Kim Oosterlinck.

BRUSSEL, 28/06/2024 - Kim Oosterlinck wordt vanaf 01/07 officieel de nieuwe Algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Vandaag had hij een informele ontmoeting met het personeel van de instelling. Hij volgt Sara Lammens op, die sinds mei 2023 waarnemend Algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België is.

Op vrijdag 28 juni nodigde Sara Lammens, waarnemend Algemeen directeur van de KMSKB, de 220 personeelsleden van de KMSKB uit op een gezellig ontbijt. Aan het einde van haar mandaat overhandigde ze symbolisch de sleutels van de prestigieuze instelling aan haar opvolger, Kim Oosterlinck, die zich heeft voorgesteld aan het personeel.
Kim Oosterlinck, Vice-Rector Toekomstplanning en Financiering aan de ULB, Professor Financiën aan de Solvay Brussels School of Economics and Management en specialist in de kunstmarkt, slaagde afgelopen april met succes in de selectieprocedure georganiseerd door 'werkenvoor.be' (voorheen Selor).

In samenwerking met de teams van het museum wil hij een menselijke en inclusieve visie ontwikkelen voor de instelling, zowel wat betreft het beheer van de collecties als de manier waarop ze worden tentoongesteld, zonder daarbij het evenwicht met de missie als wetenschappelijke onderzoeksinstelling uit het oog te verliezen. Om dit te bereiken is het overleg gestart met alle afdelingen om de behoeften van de betrokkenen op het terrein in kaart te brengen. Deze overlegfase zal het mogelijk maken een nieuw strategisch plan op te stellen en af te ronden, in lijn met de visie van het Wetenschapsbeleid van de POD en de nieuwe definitie van het museum die in 2022 door ICOM  werd goedgekeurd. Kim Oosterlinck wil dit plan en zijn algemene visie op 26 september voorstellen, ter gelegenheid van de personeelsdag van de KMSKB.

Kim Oosterlinck maakte van dit eerste contact gebruik om alle medewerkers en vrijwilligers te bedanken. Hij bedankte in het bijzonder Sara Lammens voor haar niet aflatende inzet tijdens dit overgangsjaar en voor haar onschatbare hulp bij de voorbereiding van zijn komst.

"Mijn aanstelling als hoofd van de KMSKB is zowel een eer als een grote verantwoordelijkheid. Zonder u zouden de musea niet bestaan en ik vind het dan ook van groot belang dat het enthousiasme voor het uitvoeren van uw werk, dat ik bij velen van u heb bespeurd, blijft en zo mogelijk nog toeneemt. Ik was erg onder de indruk van de dynamiek en het aantal activiteiten dat door de musea wordt georganiseerd. In mijn eerste gesprekken met u heb ik uw motivatie en professionalisme al kunnen vaststellen en ik ben ervan overtuigd dat we samen de uitdagingen waarvoor de KMSKB staan, zullen overwinnen. De strategische visie die ik voorstel voor de musea zal hun maatschappelijke missie bevestigen, met bijzondere aandacht voor diversiteit, gelijkheid, inclusie, toegankelijkheid en duurzaamheid. Deze visie, die ik in dialoog met u allen wil ontwikkelen, moet ons de komende jaren leiden. Ik denk dat het essentieel is dat het ervoor zorgt dat ieder van ons die deel uitmaakt van deze prachtige Koninklijke Musea voor Schone Kunsten een essentiële rol te spelen heeft. "

- Kim Oosterlinck, Algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België vanaf 01/07 -

fine-arts-museum.be
www.belspo.be

Over Kim Oosterlinck

Kim Oosterlinck is handelsingenieur met een diploma kunstgeschiedenis en archeologie en een doctoraat in economie en management van de Université libre de Bruxelles (ULB). Hij volgde een postdoctorale opleiding aan de Rutgers University voordat hij van 2006 tot 2011 een voltijdse leerstoel cultureel management aan de ULB aanvaardde. Zijn belangrijkste onderzoeksgebieden zijn de waardering van staatsobligaties, financiële geschiedenis en de kunstmarkt. Zijn werk op het gebied van kunst omvat de impact van de ontdekking van vervalsingen op de kunstmarkt, reacties van de kunstmarkt op monetaire hervormingen, de commerciële strategie van kunsthandelaars, de beweegredenen van banken om kunstcollecties aan te leggen, kunstexpertise en ten slotte de kunstmarkt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Kim Oosterlinck publiceerde verschillende artikelen over de Belgische, Britse, Nederlandse, Franse en Duitse kunstmarkten tijdens de Tweede Wereldoorlog en werkt momenteel aan een boek over dit onderwerp. Hij is momenteel medevoorzitter van TIAMSA (The International Art Market Studies Association) en lid van het bestuur van Wittockiana. Tot slot is hij sinds 2017 vicerector belast met prognoses en financiering aan de ULB.

Over de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België zijn een wetenschappelijke instelling die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst Federaal Wetenschapsbeleid.

Ze bestaan uit verschillende museale entiteiten, ingedeeld volgens de samenstelling van hun collectie en hun locatie in de stad: het Musée Old Masters Museum, het Musée Modern Museum, het Musée Wiertz Museum en het Musée Meunier Museum, het Musée Magritte Museum en het Musée Fin-de-Siècle Museum.

Perscontact:

Hélène Lebailly 
+32 476 79 04 50