NL FR EN
www.belgium.be

PERSBERICHT

Veiling De Nationale Expo, editie Ensor, brengt 23.780 euro op voor Kom op tegen Kanker

BRUSSEL, 28/06/2024 - Gisterenavond werd het startsein gegeven voor De Nationale Expo, editie Ensor, een tentoonstelling van museumPASSmusées, VRT en KBR. De werken in de expo zijn allemaal gemaakt door amateurkunstenaars, verkozen uit bijna 3.000 inzendingen. Tijdens de vernissage lieten 40 kunstenaars hun werk veilen ten voordele van Kom op tegen Kanker. Dat bracht in totaal maar liefst 23.780 euro op.

We zijn ontzettend blij dat zoveel artiesten hun werk wilden veilen ten voordele van Kom op tegen Kanker. Dat er dan ook nog eens zoveel mensen geboden hebben, was al helemaal hartverwarmend”, zegt David Vansteenbrugge, Algemeen Directeur van Kom op tegen Kanker. “Dit betekent een grote steun in onze dagelijkse strijd tegen de vreselijke ziekte.”

De Nationale Expo zet verborgen kunsttalent in de kijker

De Nationale Expo editie Ensor is een wedstrijd en tentoonstelling van museumPASSmusées, VRT en KBR. Iedereen die bezig is met beeldende kunsten kon een werk inzenden, zowel volwassenen als kinderen. De enige vereiste? Het kunstwerk moest geïnspireerd zijn op het œuvre van James Ensor, in het kader van het Ensorjaar 2024.

Karen Donders, directeur publieke opdracht, talent & organisatie VRT: "Super dat zoveel mensen de Ensor in zichzelf hebben ontdekt! Blij dat we dit jaar in KBR met museumPASSmusées terug de schouders zetten onder De Nationale Expo en met cultuur mensen verbinden, net als twee jaar geleden in het KMSKA. Met als kers op de taart, een duwtje in de rug van het goede doel Kom op tegen Kanker. Tijdens dit Ensorjaar besteden we als VRT volop aandacht aan het werk van de grote Belgische artiest, zowel in ons aanbod op VRT MAX als met dit project dat heel wat creatievelingen in beweging bracht!"

De wedstrijd kon op veel enthousiasme rekenen. Bijna 3.000 amateurkunstenaars waagden hun kans. Een jury en het publiek kozen 70 favorieten die je nu kan bewonderen in KBR, de Koninklijke Bibliotheek van België in hartje Brussel. De tentoonstelling is volledig gratis en loopt nog tot en met 31 juli. “We zijn trots dat we deze tentoonstelling mogen organiseren en dat we de kunstenaars de kans kunnen geven om tentoongesteld te worden daar waar de werken van James Ensor hingen tijdens de tentoonstelling 'James Ensor. Inspired by Brussels’. We zijn erg blij met het succes van de veiling voor het goede doel en gelukkig dat we het grote publiek deze unieke tentoonstelling in KBR kunnen laten ontdekken," legt Sara Lammens, algemeen directeur bij KBR, uit.

Het is al de derde keer dat we De Nationale Expo op poten zetten en elk jaar zien we het aantal inzendingen groeien”, vertelt Erika T’Jaeckx, directeur van museumPASSmusées. “Het is mooi om te zien hoe dit participatief kunstproject niet enkel meer betrokkenheid van het publiek bij de musea teweegbrengt, maar ook dankzij de veiling voor het goede doel een bijzondere maatschappelijke meerwaarde biedt.

Een droom die uitkomt

Tijdens de vernissage zagen de winnaars voor het eerst hun werk in het museum en dat was voor velen van hen een bijzonder moment.

Ook voor de patiënten van het Forensisch Psychiatrisch Centrum Antwerpen: “Dat ‘250 zintuigen’, bestaande uit kleurrijke maskerades, gebeeldhouwd en geglazuurd door het kunstatelier van FPC Antwerpen op De Nationale Expo editie Ensor te zien zal zijn, maakt ons bijzonder trots! Het is de uitgelezen kans voor onze patiënten om voor het eerst met hun werk naar buiten te komen. Een mooi verhaal van inclusie, waarbij de patiënten ook gewoon even mens én kunstenaar zijn”, reageert Ruben van den Ameele, directeur patiëntenzorg van FPC Antwerpen.

Het duurste kunstwerk van de avond was dat van Yves Delplace uit Ieper, dat voor 2.200 euro werd geveild.

Benieuwd naar de verschillende creaties? De werken zijn gratis te bewonderen in De Nationale Expo editie Ensor, van 28 juni tot en met 31 juli (10.00 tot 17.00 uur), in KBR in Brussel (Kunstberg 28, 1000 Brussel).

www.kbr.be

Over de museumpas

Met de museumpas bezoekt u een jaar lang meer dan 245 musea en tentoonstellingen in heel België. Het is een gemeenschapsoverschrijdend project door en voor de musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

De erkende cvso museumPASSmusées werd in 2018 opgericht door Brussels Museums, het Vlaams Museumoverleg, ICOM Belgique / Wallonie-Bruxelles / Musées et Société en Wallonie en publiq vzw.

Over KBR

KBR is de nationale wetenschappelijke bibliotheek. Ze verzamelt álle Belgische publicaties en bewaart, beheert en bestudeert een omvangrijk cultureel en historisch patrimonium van ruim 8 miljoen documenten. Ze geeft het publiek toegang tot informatie, faciliteert onderzoek en biedt culturele beleving aan.

PERS KBR | KBR
Persverantwoordelijke: Virginie Havelange