De meest recente ECA-versie van de Ariane 5 kan nuttige ladingen tot 10,5 ton in een geostationaire transferbaan en nuttige ladingen van 20 ton in een lage baan plaatsen. Zo wordt tegemoetgekomen aan de nood aan telecommunicatiesatellieten en aan de wetenschappelijke verkenningsmissies.
De draagraket wordt gebouwd door een consortium van Europese bedrijven onder leiding van ArianeGroup en gecommercialiseerd door Arianespace, een privébedrijf dat per jaar vanop het lanceringscentrum van Kourou in Guyane belast is met vijf tot zeven, doorgaans dubbele lanceringen (twee satellieten tegelijk).
De Ariane 5 is onmiskenbaar een technologisch en commercieel succes, maar blijft een broos project in het licht van de ontwikkelingen op de markt.
Die draagraket blijft immers concurrentieel zolang ze twee satellieten in een geostationaire baan kan brengen, maar gelet op de marktontwikkelingen en het gemiddelde massa van de satellieten, wordt het alsmaar moeilijker twee compatibele satellieten te vinden, een kleine en een grote, die op hetzelfde ogenblik gebruiksklaar zijn om samen te worden gelanceerd. De draagraket verliest dus aan concurrentievermogen, reden waarom de ESA-lidstaten in 2014 besloten hebben de Ariane 6 te ontwikkelen.